Z33: grensverleggende kunst

Z33 is een kunstinstelling in Hasselt die kunst, design en architectuur verbindt met maatschappelijke thema’s. Om hun aanbod, van expo’s tot nocturnes en lezingen, bekend te maken bij het grote publiek, waren ze op zoek naar een betrouwbare partner met kennis van social en Google. En dat hebben wij in onze dierentuin natuurlijk in overvloed!

Een foto van een exhibition van Jef Geys.

Twee keer per jaar verwent Z33 kunstliefhebbers met nieuwe expo’s. Gelijklopend verzorgt de grensverleggende kunstinstelling een aansluitend publiek programma, met onder andere noctures, en een familieparcours doorheen één van de expo’s. Voor de lancering van hun najaarsprogramma in oktober 2023, schakelden ze samen met Speak Up Communications ons in om de doelgroep warm te maken voor een bezoek. Wij zochten én vonden geïnteresseerden via Facebook, Instagram en Google.

Drie smartphones met een voorbeeld van een Nederlandse, Franse en Duitse advertentie voor de kusntexpo's van Z33.

De doelstelling van de campagne was duidelijk: van oktober tot februari een zo groot mogelijk publiek bereiken, en aantrekken om één van de expo’s of evenementen te bezoeken. De geografische doelgroep reikte ver: van naast de deur in Hasselt tot over de Duitse en Nederlandse grens. 📍 Om de doelgroepen zo gericht mogelijk aan te spreken, vertaalden we de campagnes naar het Frans en Duits. Al bleef onze focus voornamelijk op de Vlaamse bezoekers liggen.

Een landkaart met een aanwijzing van een straal met de tekst 'tot over de landsgrenzen'. Rechts van de kaart een voorbeeld van een Google Display advertentie.

De resultaten?

De sfeer van de impressionante expo’s volledig overbrengen via social en Google ads, dat was natuurlijk niet mogelijk. Ons doel was dus om met de advertenties voldoende interesse te wekken, om de doelgroep alvast te overhalen tot een bezoek aan de website. En dat lukte, met meer dan 18.500 kliks tot gevolg. Efficiënt werk, gezien we de click-through-rate over de volledige lijn boven de 1% konden houden. Bovendien lag het websiteverkeer 50% hoger dan dezelfde periode vorig jaar.

Hoe we in deze campagne het verschil gemaakt hebben?
📈 Door verregaande alfabettesting via sociale media
🎯 Door Google custom audiences ten volle te benutten
🤝 Door mee te denken met de klant en het budget strategisch in te zetten

Geïnspireerde bezoekers, drukbezochte nocturnes en kids die kennismaken met de expo’s van Z33: da’s alles wat wij wouden zien! Fijn hieraan te hebben kunnen bijdragen. En euh… binnenkort starten er alweer enkele nieuwe expo’s. Allen daarheen!

Wil jouw bedrijf ook een relevant publiek aantrekken, zelfs over de landsgrenzen heen?

Aarzel niet om ons vrijblijvend te contacteren. Wij denken graag met je mee!

Blue Zoo 3 lichtblauwe blobs in verschillende maten