Straffe stadscommunicatie voor Stad Genk

Dat Limburg een warme provincie is, hoeven we je natuurlijk niet te vertellen. Als Limburgs bureau zijn we daarom extra trots op onze samenwerking met Stad Genk.

Een luchtfoto van C-mine in Genk.

Steden en gemeenten staan voor een steeds mondiger en kritischer wordend publiek van inwoners en passanten. Dit dwingt hen tot meer interactieve communicatie die alsmaar meer op maat moet. Sociale media is dan ook het kanaal bij uitstek om hierop in te spelen. Deze platformen bieden immers de mogelijkheid om heel (kosten)efficiënt en exact te mikken op specifieke doelgroepen. En dat heeft ook Stad Genk goed begrepen! In dit artikel lichten we graag toe hoe wij hen daarin ondersteunen.

Opdracht, doelstellingen en takenpakket

Via een aanbestedingsronde werd Blue Zoo gekozen als social media partner voor Stad Genk. Zo ondersteunen we hen al sinds 2020 met advies, het management, de optimalisatie en de rapportering van verschillende social media campagnes. Het marketingteam werkt daarnaast ook samen met andere partners, voor bijvoorbeeld de video-opmaak, en houdt het community management bewust intern.

De social media campagnes die we voor hen uitwerken en beheren zijn zeer uiteenlopend, meestal gericht op Facebook en Instagram. Maar voor bepaalde B2B-gerichte campagnes zetten we ook LinkedIn in. Net als bij andere klanten, is het ook bij Stad Genk onze taak om steeds het onderste uit de kan te halen. Het specifieke en meetbare doel daarin verschilt per campagne. In veel gevallen staat de website centraal, waarbij het onze opdracht is om kostenefficiënt zo veel mogelijk relevante websitetrafiek te genereren. Maar daarnaast zetten we ook in op het promoten van Facebookevenementen, het verhogen van de merkbekendheid of het verzamelen van videoviews. Stad Genk vraagt, wij draaien.

Op z'n Genks!

Onze samenwerking startte tijdens de lente van 2020 met een grootschalige zomercampagne voor Visit Genk. Genk biedt een zeer mooi aanbod voor cultuurliefhebbers, actievelingen en gezinnen vanuit heel België. We ontwikkelden dan ook een drievoudige aanpak om deze doelgroepen, op een voor hen relevante manier, warm te maken voor een bezoekje aan of staycation in Genk. Daarbij pasten we de boodschap telkens aan op maat van de doelgroep, zowel naar beeld als naar tone-of-voice.

Na deze eerste geslaagde campagne, werden de opdrachten steeds diverser. We zijn dan ook blij om steeds meer aspecten van Genk in de kijker te zetten. Afhankelijk van de opdracht richten we ons tot de Genkenaren en/of (ver) daarbuiten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan campagnes voor het Burgerbudget, Vurige Vijvers, de Sportacademie, de Genkse Academie voor Kunst, C-mine, LABIOMISTA, Meet in Genk, de Sprookjestocht,…

In elke campagne verschilt de doelgroep en vanzelfsprekend ook de boodschap en tone-of-voice. Een sportcampagne naar ouders van kinderen tussen 6 en 8 jaar heeft natuurlijk een andere insteek dan een sportcampagne voor senioren. Al blijft de eindboodschap om je in te schrijven hetzelfde, elke doelgroep krijgt een aparte campagne op maat. En die manier van werken trekken we door in al onze Genkse campagnes.

"De campagne voor het Burgerbudget vonden we heel geslaagd! Nog niet zo lang geleden zouden we voor dit type van campagne geen advertising ingezet hebben. Maar dit project toont aan dat de advertenties een superwaardevolle toevoeging zijn aan onze mediamix."

Teamwork makes the dream work!

En dat is voor onze samenwerking met Stad Genk niet anders. Ook hier werken we als partner in crime samen mét het team van Stad Genk. Dat ziet er in de praktijk zo uit…

1. Briefing

Elke campagne start met een duidelijke briefing vanuit het desbetreffende team. We hebben contact met de verschillende stadsdiensten om voor elke campagne het onderste uit de kan te halen. Bij elke briefing maken we per campagne een afzonderlijk budget op. Hiervoor maken we een inschatting van het aantal uren en het mediabudget dat we nodig hebben. Pas na goedkeuring gaan we aan de slag.

2. Contentplan in Trello

Voor alle campagnes werken met een centraal contentplan in Trello. Hierin bereiden we de campagnes voor. Elke advertentie werken we volledig uit, zowel qua beeld, als qua copy, doelgroep, budget, kanaal,… Zo heeft het team telkens een duidelijk overzicht van de volledige planning en timing. Voor elke advertentie apart overlopen we eventuele feedback en passen we de inhoud waar nodig aan. Ook hier geldt: pas na goedkeuring gaan we verder. En that’s where performance kicks in! 🚀

3. Korte communicatielijn

We lanceren de campagnes en volgen die dagelijks op. Waar nodig sturen we bij, om zo tot de meest kostenefficiënte resultaten te komen. En die aanpak loont! Daarnaast koppelen we de meest recente status ook terug naar het team, via mail of telefoon. Op deze manier kunnen we kort op de bal spelen en campagnes aanpassen indien nodig. Dit heeft als bijkomend voordeel dat we erg flexibel werken.

4. Maandelijkse rapportering(smeeting)

Per maand werken we een volledige rapportering van de campagnes uit, waarin we de resultaten samen met onze conclusies en learnings bundelen. Dit document overlopen we steeds samen met de communicatieverantwoordelijken van de betrokken diensten. We bespreken samen alle feedback en learnings, gevolgd door ons advies voor de komende campagnes.

Bij vele steden en gemeenten liggen nog enorme opportuniteiten om social media (nog efficiënter) in te zetten als krachtig communicatiemiddel. Het is immers één ding om je social media kanalen te onderhouden, maar je maakt pas een écht verschil als die verhalen ook effectief bij de juiste doelgroep terecht komen. Sociale media is voor ons de ideale manier om heel gericht te communiceren en in interactie te gaan met bewoners, bezoekers en plaatselijke ondernemers. Dat kan heel kostenefficiënt en is de perfecte aanvulling op hoe de meeste steden en gemeenten vandaag al communiceren.

Beestig benieuwd hoe we jouw social media laten presteren?

Contacteer ons voor een vrijblijvende kennismaking!

Blue Zoo 3 lichtblauwe blobs in verschillende maten