Threads, the new kid in town

Threads, de Meta lookalike van X. Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Een korte update over wat Threads in tussentijd teweeg heeft gebracht.

Het logo van Meta rechts en aan de linkerkant een hand die een smartphone vast heeft met daarop het logo van Threads.

Een kleine Twitter, euhm X-kloon

Net als bij X, posten Threads gebruikers kleine statusupdates, het zogenaamde microbloggen. Andere gebruikers kunnen op een thread reageren en ze liken of sharen op hun eigen tijdlijn.

Qua look en feel leunt Threads dus heel hard aan bij Twitter, al zijn er kleine verschillen. Zo kan je standaard op Twitter 280 tekens gebruiken in je post, op Threads is dat 500. Video’s bij Threads moeten dan weer korter: maximaal 2 minuten 20 seconden, tegenover 5 minuten bij Twitter. Bovendien ondersteunt Threads geen #hashtags, maar je kan wel een topic taggen.

Een voorbeeld Thread van Blue Zoo op een blauwe blob.

Wat met mijn account?

Onze vriend, Mark Zuckerberg, speelt het hier overigens slim: registratie gebeurt via je Instagram account maar het is nadien onmogelijk om enkel je Threads account op te zeggen. Maak je dus een Threads account aan (‘om gewoon eens te kijken’), dan staat er meteen automatisch een link naar je account in je Instagram bio. “Kan ik dat daar weghalen?” horen we menig social media managers al denken. Ja, dat kan in de instellingen van je Instagramprofiel.

Een account aanmaken ‘om even te kijken’, dat is wat een gigantisch aantal Instagramgebruikers kort na de launch van Threads gedaan hebben. Jammer genoeg voor Mark, haakte een heel groot deel daarvan ook weer af. Het aantal actieve gebruikers zagen ze bij Meta tot hiertoe alleen maar dalen.

Voor bedrijven

Moet je als bedrijf nu Threads meteen hoog op je radar zetten als toekomstig medium? Laat ons zeggen dat dat gezien de huidige stand van zaken zeker nog niet nodig is, maar het kan nooit kwaad nieuwe tools in het oog te houden. Adverteren via Threads is bijvoorbeeld ook (nog) niet mogelijk, maar vermoedelijk is het een kwestie van tijd voor Meta ook daar een verdienmodel in ziet. We’ll keep you updated!


Mock-up van twee smartphones die Threads tonen

En X dan?

Is X dan nog altijd een ding? Elon Musk spreekt over recordmaanden voor X en maakt er geen geheim van dat het doel van X is om winst te draaien. En hoewel X een kleiner nichekanaal is, kan het voor (grotere) bedrijven die veel actualiteit brengen toch interessant zijn om op X aanwezig te zijn. X spreekt zelf over 1.35 miljoen gebruikers in België in 2022. Al is het belangrijk om actief te blijven, niets is zieliger dan een leeg X-kanaal of een tijdslijn waar al twee jaar niets op gepost werd.

Threads kan je dus voorlopig van je to do-list schrappen, maar vele andere kanalen zou je bovenaan je prioriteitenlijst moeten plaatsen. Zit jouw social media strategie nog niet goed? Daar helpen wij graag mee.

Wil je weten of X (en later Threads) een interessant kanaal is voor je bedrijf? Wij nemen jouw kanalenmix graag onder de loep.

Blue Zoo 3 lichtblauwe blobs