Waarom je nu Google Analytics 4 moet opzetten

Gebruik je Google Analytics om het gedrag van je klanten op je website te analyseren? Slim! Analytics komt nu met een nieuwe versie: Google Analytics 4 (GA4 voor de vrienden). Waarom je GA4 best zo snel mogelijk de hand schudt, vertellen wij je graag!

Een over-the-shoulder-shot van een laptop op kantoor

Let's start with the basics

Google Analytics is een gratis tool die je enorm veel inzichten bezorgt - om nog maar te zwijgen van de voordelen op vlak van remarketing, conversiemeting in Google ads enzoverder.

Waarschijnlijk maak je op dit moment nog dankbaar gebruik van UA: Universal Analytics. Ben je niet zeker welke versie je momenteel gebruikt? Check dan even je property code:

Google Analytics webpagina met lichtblauw vergrootglas

Start je code inderdaad met UA, dan val je in het bovenstaande scenario. Het is deze UA-property die vanaf 1 juli 2023 onbruikbaar zal worden. In plaats daarvan komt GA4 in beeld: een nieuwe property die heel wat voordelen heeft ten opzichte van ‘de oude’. We sommen enkele verschillen op: 

  • Shift in focus: de dataverzameling van GA4 ligt bij events (kliks op een knop, een download, het invullen van een form) in plaats van bij sessies (elke keer dat iemand je website bezoekt).
  • Sterkere bescherming van privacy: data worden bijvoorbeeld minder lang bewaard (standaard 2 maanden, maximaal 14 maanden).
  • De interface is sterk verschillend van de vorige. Scary, we know, maar een stevige duik in GA4 zorgt al snel voor een beter overzicht.
  • Bye bye bounce rate: in plaats van een percentage te plakken op hoeveel mensen je website verlaten zonder daar enige interactie te hebben, werken we nu andersom! Welk aandeel van je websitebezoekers is betrokken? Hoe hoger het percentage, hoe beter.

Opgelet: het is niet zo dat de data van UA worden overgedragen naar GA4: die start effectief met een blank space. Als je midden 2023 (of al eerder) effectief gaat starten met het gebruiken van GA4, wil je natuurlijk dat die voldoende data bevat om mee aan de slag te gaan. Daarom zorg je er dus best voor dat de GA4 property, ook al gebruik je die vandaag nog niet, zo snel mogelijk up-and-running is op jouw website. UA en GA4 kunnen op dit moment immers perfect naast elkaar data verzamelen.

Hoe start je met de installatie?

Wil je meteen aan de slag gaan? Very good thinking. Er zijn 3 mogelijkheden:

  1. Je hebt op dit moment nog geen analytics, maar wil er wel gebruik van maken in de toekomst. Een duidelijk stappenplan vind je hier.
  2. Je gebruikt momenteel de ‘klassieke versie’ UA, en wil de opzet van GA4 voltooien. Er zijn enkele stappen en een handige installatie-assistent die je daarbij helpen.
  3. Is je website CMS-hosted (bijvoorbeeld met Hubspot)? Ga dan op deze manier te werk.
Bordje met Calm Donw en een dier er net achter

Moet dat echt?

Ja, dat moet écht. Op 1 juli 2023 stopt UA onverbiddelijk met data verzamelen. Als de installatie van GA4 op dat moment niet voltooid is, kan je geen gebruik meer maken van de nuttige inzichten van Analytics. De data die op dat moment in UA zitten, zullen na enige tijd zelfs verwijderd worden. Volgens Google blijven ze zeker nog tot eind 2023 beschikbaar om te exporteren in de gekende rapporten. Zeker doen dus!

Schrikt de installatie van GA4 je toch af?

Wij helpen je graag verder.

Blue Zoo 3 lichtblauwe blobs in verschillende maten