Een geslaagde Vaderdag op social media.
Het is weer zover, op 9 juni zetten we alle vaders in de bloemetjes! Het staat misschien al roodomrand in je persoonlijke agenda, maar deze top topical verdient zeker ook een plaatsje op de contentkalender van je bedrijf. Het is een leuke manier om een band op te bouwen met je doelgroep, je services en producten origineel in de kijker te zetten en een unieke kans om user-generated content te verzamelen. Wij stelden alvast 5 tips samen voor een sterke social media aanpak van deze dag!
1. #FouteHashtagsBestaan
Je ziet ze wel vaker passeren. Berichten die je een paar keer moet lezen om ze te begrijpen...
Het gebruik van hashtags zorgt voor een goede vindbaarheid van je content. Zo kan je doelgroep specifieke posts terugvinden, die passen bij hun interesses of zoektermen. Het is dus belangrijk dat je enkel hashtags gebruikt die aansluiten bij je boodschap én waar naar gezocht wordt.
Wanneer Instagramgebruikers op zoek gaan naar inspiratie voor een vaderdagcadeau, typen ze voor de hand liggende zoekwoorden in. Hashtags als #onlinebestellen en #snellelevering, voegen daarom geen meerwaarde toe aan je bericht. Beperk je tot zo’n 2 à 3 kernwoorden die je doelgroep allicht zal gebruiken in de zoektocht naar een goed cadeau. Om bij te dragen aan de branding van je bedrijf, is het ook een goed idee om een eigen hashtag toe te voegen aan de copy!
Hou tot slot ook zeker de leesbaarheid van je post in de gaten. Te veel hashtags in de copy maken die al snel onduidelijk, waardoor mensen afhaken. Geef daarom de voorkeur aan hashtags aan het eind van je copy. Zo blijft die duidelijk en overzichtelijk en word je toch vlot gevonden wanneer geïnteresseerden ernaar zoeken. Win-win toch?
2. Wees relevant
Als bedrijf moet je niet op elke top topicaltrein springen. Wanneer vaderdag niet relevant is voor jou, raden we het posten van een bericht zelfs af. Een bericht dat jij leuk vindt, is ook niet altijd wat je doelgroep interesseert.
Daarom kan het nuttig zijn om een stap terug te nemen en na te denken over een creatieve aanpak van deze dag. Probeer je dus zeker eens in de schoenen van je doelgroep te plaatsen en wie weet is er toch een loophole die tot aantrekkelijke en inspirerende content leidt.
3. Warm up the crowd
Vaderdag staat niet met stip in ieders agenda. Daarom zijn ook de dagen (misschien zelfs weken) in aanloop ernaar een mooie opportuniteit om leuke content te posten en je doelgroep warm te maken. Dit doe je niet alleen door je producten in de kijker te zetten. Focus ook zeker op het engagen van je doelgroep.
Vraag bijvoorbeeld wie zij in de bloemetjes gaan zetten op 9 juni. Wanneer je doelgroep de belangrijke personen in hun leven taggen, verspreiden ze jouw bedrijf binnen hun netwerk. Misschien krijg je hen zelfs zover om leuke foto’s en herinneringen te delen!? Content die je nadien (met toestemming) kan delen op je eigen kanalen.
4. Het oog wilt ook wat
Vaderdag is een top topical waar veel bedrijven op inspelen. Het is dus belangrijk om vindbaar te zijn (enter de hashtags) en op te vallen in de zee van content. Het allerbelangrijkste daarbij is uiteraard je visual, aangezien dit het eerste is wat mensen zien.
Grafisch niet zo sterk? Geen probleem, met Canva veeg je dat probleem zo van de baan! Dit is een grafisch ontwerpplatform waarmee je gratis sociale media-afbeeldingen, presentaties, posters en andere visuele content kan maken. Neem zeker eens een kijkje in de talrijke sjablonen, voeg eigen fotomateriaal, kleuren en/of lettertypes toe en voor je het weet heb je een originele afbeelding op maat van jouw bedrijf klaar.
5. Speel in op de laatkomers
Hoewel we Vaderdag vieren op 9 juni, zijn er altijd wel enkele warhoofden die de trein hebben gemist. Indien het relevant is voor jouw bedrijf, kan je hen laten weten dat een bedankje nooit te laat komt!
Hopelijk zorgen deze tips alvast voor een goede start!
Je moet dus zeker geen social media genie zijn om een succesvolle post op te maken voor Vaderdag. Weet je toch niet waar te beginnen of heb je nog andere vragen? Neem dan zeker contact met ons op. Samen kijken we graag hoe jouw bedrijf zo goed mogelijk inspeelt op deze dag.