Dit moet je weten over ROAS

Wat levert digital advertising op voor jouw bedrijf? Dat is jouw ROAS: Return On Ad Spend. Een zeer waardevolle KPI, naast de ROI. Laten we even toelichten wat het is en hoe je deze vooral ten voordele van jouw bedrijf kan meten.

Het is een waarde die de effectiviteit en waarde van een advertentiecampagne weergeeft. Denk aan verkoopwaarde, winst of opbrengst van een campagne. In andere woorden: wat levert mij die €10 aan advertising nu eigenlijk op? Hoe positiever (en groter) de ROAS, hoe beter voor je bedrijf.

Man aan laptop met iconen

Hoe bepaal je ROAS?

Om de ROAS te bepalen, is het in eerste instantie noodzakelijk om te weten hoeveel verkoop er een rechtstreeks gevolg is van een advertentie. Via een webshop is dat bijvoorbeeld de waarde van het verkochte product, dankzij jouw campagne. Bij een leadcampagne is dat bijvoorbeeld de waarde van een nieuw project, klant, lead etc. Bereken de balans van je gespendeerd ad budget en de opbrengst en je bekomt de ROAS.

ROAS = Conversiewaarde (valuta)/advertentiebudget (valuta)

De ROAS zal uiteindelijk een balans zijn. Bekom je hierin 1? Dan is je campagne breakeven. Alles boven 1 is winstgevend t.o.v. je gespendeerd ad budget.

Voorbeeld berekening ROAS

Een online dierenwinkel stelt een advertentie op om zijn nieuwe merk hondenvoeding te promoten. Ze geven 75 euro uit aan de Facebook-advertentie. Door de advertentie worden er 30 zakken van 5 kg verkocht. Elke zak kost 9,99 euro.

Conversiewaarde = 30 x 9,99 euro = 299,70 euro.
Advertentiebudget = 75 euro
ROAS = 299,70 / 75 = 3,99

Met andere woorden: elke euro die je in de advertentie investeert, levert je 3,99 euro op. It’s as simple as that!

Hoe kan je ROAS verhogen?

Efficiency is key, ook in dit geval. Hoe efficiënter je een advertentie kan inzetten, hoe hoger de ROAS. Denk daarom heel goed na over (re)targeting, kanalen, formats, content, talen, copywriting etc. Denk niet alleen aan wie er geïnteresseerd is in je product, maar ook aan wie het effectief zal aanschaffen. Performance advertising betreft ook het continu testen en optimaliseren van advertenties.

Houd ten tweede rekening met de timing. Wanneer heeft je target tijd om tot een aankoop over te gaan? Uiteraard gaat ook je website hier een cruciale rol in spelen. Hoe beter je aanpak en website afgestemd is op de customer journey, hoe sneller conversies zullen volgen.

Wanneer geïnteresseerden op je advertentie doorklikken, komt het erop neer om ze meteen zo dicht mogelijk bij de aankoop te brengen. Een geschikte landingspagina is dus belangrijk. Hier enkele vereisten:

  • de landingspagina brengt je niet op de homepage van de website, maar op een pagina die specifiek aansluit bij de advertentie.
  • de landingspagina bevat meteen een duidelijke call-to-action.
  • de landingspagina is visueel aantrekkelijk. Er is een balans tussen beeld en tekst, en de pagina is uiteraard mobile-friendly.
  • zorg voor duidelijke tracking in de customer journey. Zo meet je meteen waar er in je customer journey afgehaakt wordt: op de productpagina, in het winkelmandje of bij de betaalmethode? Dat geeft je belangrijke inzichten naar optimalisatie toe.
  • profiteer van de website trafiek en zet retargeting ads op voor de hele customer journey. Laat dus met andere woorden diegene die interesse toonden niet los, maar toon ze bv. een andere advertentie met een duidelijke CTA.

Ontevreden over de resultaten?

Uiteraard is ROAS niet de enige of perfecte maatstaf om het succes van je online campagne te bepalen. Neem zeker andere factoren mee in je beoordeling. Contacteer ons en we zoeken samen naar optimalisatiemogelijkheden!

Blue Zoo 3 lichtblauwe blobs