De kracht van top topicals: Valentijnsposts

Valentijnsdag is niet alleen een dag voor de tortelduifjes onder ons, het is ook een dag waarop marketeers zich van hun creatiefste kant kunnen laten zien. Maar wat maakt nu dat 'top topicals' zoals Valentijnsdag zo krachtig zijn in de marketingwereld? In deze blog duiken we in de magie van het moment en bekijken we hoe bedrijven hierop inspelen met een dosis romantiek en slimme strategieën.

Witte hartjes op een rode achtergrond met een licht roze hoofdachtergrond.

Back to the basics

"Top topicals" verwijzen naar actuele onderwerpen of thema's die op dat moment veel aandacht krijgen in de media of samenleving. Het zijn vaak feestdagen, maar kunnen ook belangrijke events, vaak besproken nieuwsartikelen, … zijn waarop ingespeeld kan worden. Voor bedrijven is het een leuke manier om een band op te bouwen met hun doelgroep en een unieke kans om user-generated content te verzamelen. Op voorwaarde dat je de juiste vertaalslag naar jouw merk kan maken natuurlijk!

Waarom zijn top topicals zo belangrijk?

Stel je voor: het is Valentijnsdag en je feed stroomt vol met content die perfect inspeelt op de liefdesgekte. Top topicals zijn niet alleen slim, maar ook essentieel voor de zichtbaarheid en engagement van je merk. Deze top topicals bieden de kans om als bedrijf relevanter te worden en een echte connectie te bouwen met je doelgroep. En wie wil dat nu niet?

Een wit met rood hartje waarin geschoten is met een gele pijl. Op een achtergrond van blobs.

Tips om top topicals succesvol in te zetten

Hoe zorg je ervoor dat de content van jouw merk of bedrijf ook een schot in de roos is tijdens dergelijke grote events of feestdagen? Hier zijn alvast een paar tips:

  • Doe je research – weet wat er speelt bij je doelgroep en hoe je daar met jouw merk op in kunt spelen.
  • Blijf authentiek – zorg dat het bij je merk past, want geforceerd overkomen is een no-go.
  • Denk outside the box – de zoveelste cheesy Valentijnsquote gaat het niet worden. Wees inventief!

Valentijnsdag: meer dan hartjes en chocolade

Valentijnsdag gaat verder dan alleen het verkopen van kaarten of het aanbieden van romantische etentjes. Het is een uitgelezen kans om op een originele manier de interactie aan te gaan met je doelgroep, hen te verrassen en te verleiden. Laten we eens gluren bij de buren om te zien hoe zij Valentijnsdag hebben aangepakt. 👀

Valentijn roept bij velen onder ons herinneringen op. Als bedrijf kan je hier dan ook goed op inspelen. #UGC NMBS heeft dat deze valentijn slim aangepakt, al is het wel opletten geblazen met negatieve ervaringen van reizigers tijdens hun date.

Een screenshot van een Instagram post van de NMBS. Het gaat over Valentijn. Er is een kaart van België te zien met verschillende locaties aangeduid met hartjes. Ze vragen reizigers om hun Valentijnsverhalen te delen.
Een screenshot van een Facebook post van Febelfin en mccainbe. Het zijn 2 posts over Valentijn.
Een screenshot van een Facebook post van Tele-Onthaal en Ikea. Er zijn cijfers te zien en 2 stoelen die op elkaar staan.

What’s next?

Ben je klaar om top topicals te implementeren in je strategie? Pak je kalender, markeer alle relevante top topicals en begin met het plannen van je campagnes. En vergeet niet, of het nu gaat om een hartverwarmende post of een grappige reel, zolang het echt en origineel is, zal het zeker de aandacht van je doelgroep trekken.

Heb je nodig bij het bepalen en uitwerken van de juiste top topicals?

Wij helpen je graag verder!

Blue Zoo 3 lichtblauwe blobs