5 redenen waarom social media niet lijkt te werken voor jouw bedrijf.

“Social media werkt niet voor ons bedrijf.” Dit horen we wel eens tijdens een eerste kenningsmakingsgesprek. Wat opzoekwerk door één van onze experten leert al snel dat ze al eens iets gedaan hebben op social, maar zonder al te veel resultaat. Omdat de copy nét niet goed zat, de visual niet kwalitatief genoeg was of de boodschap inconsistent. De achterliggende oorzaken zijn uiteenlopend, maar komen vaak neer op één van deze vijf redenen.

1. Onvoldoende kennis van wie je doelgroep is

Het bepalen van de doelgroep is een van de eerste stappen in het bepalen van je social media strategie. Wanneer je focust op iedereen, dreig je net niemand te bereiken. Steek dus voldoende tijd in het bepalen van jouw potentiële klanten. Want die zullen in grote mate jouw social media-communicatie bepalen.

Hou hierbij rekening met verschillende aspecten: 

 

  • Leeftijd: Welke leeftijdscategorieën zijn het meest waarschijnlijk om jouw product te kopen? 

  • Locatie: Op welke regio wil je focussen? 

  • Geslacht: Zijn jouw klanten mannen? Of eerder vrouwen? 

  • Gezinssamenstelling  

  • Job en inkomen 

  • Gedrag

  • Interesses 

  • Welke problemen en frustraties ondervindt jouw klant? 

  • Op welke vraag van hen biedt jouw merk/product een antwoord? 

  • Op welke social media kanalen zijn mijn potentiële klanten het meest aanwezig? 

Die laatste vraag zal bepalend zijn voor jouw online aanwezigheid. Als het overgrote deel van je potentiële klanten bijvoorbeeld op LinkedIn zit, heeft het weinig zin om actief in te zetten op Facebook en Instagram. Pick your battles en investeer tijd (en advertentiebudget) op die kanalen waar je het meest waarschijnlijk nieuwe klanten vindt.

2. Te weinig consistentie in je social media activiteit

Facebook, Instagram en bij uitbreiding alle social media kanalen maken gebruik van een algoritme dat bepaalt wat je te zien krijgt en wat niet. En wie consistent is wordt daarvoor beloond. Hiermee bedoelen we niet dat je elke dag iets moet posten. Daarvoor heb je simpelweg niet altijd de tijd. Laat staan de content. Het komt erop aan een planning op te stellen die haalbaar is voor jou. En je daar uiteraard ook aan te houden.

Wanneer je op regelmatige basis berichten plaatst, heeft jouw doelpubliek telkens iets nieuws om te ontdekken op je kanalen. Het zorgt er bovendien ook voor dat nieuwe bezoekers getriggerd worden door recente content. Hou bij het maken van de berichten wel steeds de doelgroep uit stap 1 in je achterhoofd. Wat willen zij zien? En hoe kan je hen warm maken voor jouw merk?

3. Een te grote focus op ‘volgers’ en ‘likes’

Het is een nagel die ondertussen al is plat geklopt, maar we blijven erop hameren. Je blindstaren op volgers heeft geen enkele zin! Natuurlijk is het leuk om dat aantal de hoogte in te zien gaan, maar zolang zij niet overgaan tot de aankoop van je product, heb je er maar weinig aan. Daarom is het veel nuttiger om in te zetten op het bereiken en aanspreken van je vooropgestelde doelgroep. En dankzij de uiteenlopende targetingmogelijkheden op social, is die doelgroep perfect te definiëren!

Natuurlijk is het uitbouwen van een relevante community een tijdrovende en intensieve activiteit. Maar geloof ons, het loont om te blijven inzetten op het bereiken van de juiste mensen, die relevant zijn voor je merk en die engagement tonen op je berichten.

4. Enkel media, zonder social

Social media bestaat uit twee woorden. En het is belangrijk dat je als bedrijf actief bezig bent met beiden. Wanneer je enkel berichten online plaatst, zet je vooral in op het ‘media’-stuk. Maar het is belangrijk om ook ‘social’ actief te zijn. Wat we daar precies mee bedoelen?

Stroop je mouwen op en neem de tijd om engagement te tonen naar je community toe. Like die leuke foto’s of rake tweet, word lid van relevante Facebookgroepen, beantwoord de reacties onder je posts en ga conversaties aan. Op die manier toon je appreciatie, bouw je aan een sterke ‘fan-basis’ en vergroot je de kans dat potentiële klanten je online tegen komen. Ook hier kan het algoritme van het kanaal je een handje helpen. Dat zorgt er namelijk voor dat je berichten vaker opduiken in feeds, wanneer erop gereageerd wordt. Wanneer jij dan ook nog eens de moeite doet om te antwoorden, wordt je bericht nòg wat vaker getoond.

5. Geen advertentiebudget

Hoe jammer het ook is, het organisch bereik van je berichten is verwaarloosbaar. Mark en kompanen moeten ergens hun boterham mee verdienen natuurlijk… Dat betekent dat zelfs wanneer alle voorgaande stappen perfect in orde zijn, je weinig resultaten zal boeken zonder advertentiebudget. Simpelweg omdat dan niemand je posts te zien krijgt.

Het grote voordeel hieraan? Dat je zelf kan bepalen aan wie je berichten getoond worden, dankzij de targetingmogelijkheden. En zo kan je de content nog beter afstemmen op je doelpubliek. Maak hierbij een onderscheid tussen on page berichten en dark posts. Waar je met die eerste vooral mikt op je bestaande community, zet je dark posts net in om een nieuw publiek aan te spreken. Dit soort berichten laten je toe om een heel specifiek verhaal te brengen, naar een nauwkeurig samengestelde doelgroep. Dit verhoogt uiteraard de kans dat zij zich aangesproken voelen en je merk ook effectief gaan overwegen.

Volg ons voor al onze updates.
#BlueZooSocialMedia

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon

Onze two cents.

Stort je niet meteen in het grote social media bad, maar neem eerst even een stapje terug. Wie wil je bereiken? Met welke boodschap? En waar kan je die mensen vinden? Werk op basis van die inzichten een content plan uit voor de relevante kanalen, waarin je zowel on page als dark berichten voorziet. En trek als het even kan, je portefeuille (een beetje) open.

Heb je nog vragen over doelgroepbepaling, content creatie of social advertising? Wij helpen je graag verder.

  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • Instagram - White Circle

Kempische Steenweg 303 bus 200

3500 Hasselt

2020 Blue Zoo BV

HR-logo-w.png

Met de steun van