Aan de slag met TikTok

Zonder twijfel heb je ondertussen al wel gehoord van TikTok. De app blijft aan populariteit winnen bij het grote publiek. En niet alleen de consument zit op het social media kanaal. Meer en meer bedrijven beginnen te experimenteren met de mogelijkheden van de app. In dit artikel leggen we jou uit hoe jij zelf TikTok-video’s kan maken voor jouw onderneming.

Voordat je aan de slag gaat op TikTok moet je jezelf de vraag stellen of het kanaal wel potentieel heeft voor jouw bedrijf. Om je te helpen met deze vraag hebben we een checklist opgesteld. 

 

  • Is (een stuk van) je doelgroep jonger dan 30 jaar? 

  • Is je product of dienst visueel aantrekkelijk? 

  • Kan je je product of dienst demonstreren?

  • Ben je bezig met muziek of kunst? 

  • Is je merk trendy en straalt het een ‘cool kid’ vibe uit? 

  • Zijn je medewerkers bereid om ook hier hun schouders onder te zetten? 

  • Heb je een duidelijk doel voor ogen dat je met een TikTok account wil bereiken?

 

Kan je drie van de zeven vakjes afvinken? Dan zou TikTok wel eens een dankbaar medium kunnen zijn voor jouw bedrijf! 

3 stappen

Als je ooit al eens een story op Instagram, Snapchat of Facebook hebt geplaatst zal je snel je weg vinden doorheen de mogelijkheden van TikTok. De functies zijn iets uitgebreider, maar daarom niet moeilijker. De app staat namelijk bekend voor haar gebruiksgemak! In drie stappen leggen we je graag uit hoe je je eerste video kan uploaden. 

Opnemen

Om je eerste TikTok op te nemen, open je de app en druk je op de + onderaan in het midden van de menubalk. Eerst moet je een keuze maken tussen een video van 15 seconden of een video van 1 minuut, maar je kan ook een video uploaden uit je fotogalerij. 

 

Vanuit dit scherm kan je ook effecten, filters en geluiden toevoegen, een timer zetten en wisselen tussen je camera’s. Staat alles klaar? Filmen maar!

 

Editen

Als je video is opgenomen kan je beginnen met het monteren. In menu voor de montage kan je nog steeds effecten of filters toevoegen, zoals overgangen en andere special effects. De populairste feature hier is het toevoegen van muziek. In heel veel challenges wordt er gebruik gemaakt van aanstekelijke deuntjes, zoals Come And Get Your Love van Redbone. 

 

Daarnaast krijg je nog extra opties zoals spraakvervorming, tekst en stickers. Deze functies werken net zoals je ze kent van Snapchat of Instagram. 

Delen

Ben je klaar met het creëren van je eerste meesterwerk? Dan kan je in de laatste stap een beschrijving toevoegen aan je video, je medewerkers taggen of hashtags toevoegen. Je tijdlijn op TikTok wordt samengesteld op basis van AI dus het is niet zeker of deze hashtags bepalen dat je in iemands tijdlijn terecht komt. Ze komen zeker wel van pas wanneer iemand op zoek is naar specifieke content . 

 

Hier kan je ook je opties om te delen aanpassen, zoals het toestaan van reacties en het opslaan van je video. Verder kan je de video ook rechtstreeks delen op Facebook, Instagram of Whatsapp. 

 

Tevreden over je video? Duw dan helemaal onderaan op ‘delen’. Ben je nog niet zeker? Slaag hem dan op in je concepten voor een later moment!

Onze pro-tip? Neem rustig de tijd om alle features te ontdekken. Ben je wegwijs geworden in de app? Ga dan zelf aan de slag en start met een proefperiode van twee maanden. Volg andere accounts die zich richten tot dezelfde doelgroep, zoek uit welke content, trends en challenges relevant zijn voor jouw publiek en neem het op in je contentplan. 

Meer lezen?

Instagram gaat de strijd aan tegen Corona.

Met 3 nieuwe features biedt Instagram zo goed mogelijk ondersteuning tijdens de COVID-19 crisis. Hier lees je wat je er allemaal mee kan doen.

 

Benieuwd hoe je advertenties in Instagram Stories beter kan inzetten?
We geven je 5 tips!

Hoe gebruiken bedrijven Instagram Stories?

Sneak peeks, behind the scenes, productlanceringen... Goed communicatiemateriaal is het absoluut. Het ook goed inzetten op social media is andere koek. Wist je dat 59% van alle links in Instagram Stories naar een shoppingpagina leidt?

Please reload

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • Instagram - White Circle

Kempische Steenweg 303 bus 200

3500 Hasselt

2020 Blue Kangaroo BVBA

HR-logo-w.png

Met de steun van