TikTok in jouw social media strategie?

TikTok is trending. De app blijft aan populariteit winnen bij het grote publiek. Eerder vertelden we al over hoe je je eerste TikTok kon maken. Nu vertellen we je hoe jij TikTok kan inzetten voor jouw onderneming.

Eigen content

De gebruikers van de app zijn voornamelijk jongeren. Zij bepalen niet of ze je gaan volgen op basis van de relatie die ze met je hebben opgebouwd, maar op basis van de content die ze op je pagina vinden. Daarom is het belangrijk om regelmatig relevante content te posten op het kanaal. Er zijn verschillende mogelijkheden om content te maken. 

 

De eerste zijn de challenges. Je kan als bedrijf meedoen aan een bestaande challenge, zoals je collega’s foppen met een rauw ei ergens in te verstoppen of één van de vele dansjes. 

Maar je kan ook je eigen Branded challenge starten. Een voorbeeld van zo een branded challenge is de #JumanjiChallenge, gebaseerd op de film Jumanji: The Next Level, waarbij deelnemers deden alsof ze zelf in de film gelanceerd werden. Je kan je challenge ook promoten via advertenties. 

Je kan natuurlijk ook inspiratie halen uit de oneindige geluidenbibliotheek van TikTok. Gebruikers van de app uiten hun creativiteit aan de hand van muziekteksten, quotes uit series, … maar gebruiken ook geluiden van anderen als voice-over op hun eigen video’s. Als bedrijf kan je zelf leuke video’s maken met bestaande geluiden of je eigen geluid lanceren waar andere TikTokkers iets grappigs mee kunnen doen. 

 

Maar de leukste content om te posten vind je vooral door regelmatig eens door de startpagina van de app te scrollen!

Inspiratie nodig? Kijk dan eens naar deze voorbeelden!

Influencer en user generated content

Net zoals op Instagram, Facebook, … staat er een heel leger aan influencers klaar om jouw product of dienst in de kijker te zetten op hun TikTok-profiel. Als je al een bestaande samenwerking met influencers hebt kan je vragen of ze ook actief zijn op TikTok, maar je kan natuurlijk ook op zoek gaan naar nieuwe influencers, via platformen zoals Upfluencen Fanbytes en Influo. 

 

Maar je klanten zullen misschien ook actief zijn op TikTok. Ga via hashtags eens op zoek en misschien vind je wel gebruikers die af en toe één van je producten draagt in zijn of haar Tiktoks. Heb je iemand gevonden? Stuur ze dan een berichtje en deel hun TikTok op je eigen profiel! 

Adverteren op TikTok

Adverteren op TikTok is op dit moment nog niet mogelijk in België, maar dat wil niet zeggen dat je je nog niet kan voorbereiden. Wij sommen de advertentiemogelijkheden op, zodat je al kan nadenken over je plan van aanpak om TikTok-advertenties op te nemen in je social media strategie.  

 

1. Infeed native content

Deze vorm van adverteren kan je vergelijken met adverteren via een Instagram Story. Video’s op TikTok duren gemiddeld 9 tot 15 seconden. Daarom mag je advertentie ook maar maximaal 15 seconden zijn. De advertenties worden getoond in fullscreen en kunnen overgeslagen worden, net zoals op Instagram. 

 

Je kan verschillende doelstellingen instellen, zoals websitebezoeken en app downloads. Het succes van deze doelstellingen kan je meten aan de hand van metrics zoals het aantal weergaven, CTR, afspeeltijd en interacties. 

 

2. Brand Takeovers

TikTok verdeelt haar gebruikers op in verschillende categorieën, op basis van hun interesses. Dagelijks worden de categorieën overgenomen door bedrijven, die dan voor 1 dag binnen 1 categorie hun advertentie kunnen tonen wanneer gebruikers de app opstarten. Deze advertentie is ofwel een foto die drie seconden wordt getoond of een GIF van vijf seconden. Deze afbeelding of GIF is gelinkt aan een landingspagina van de website of een branded challenge van het bedrijf. Je kan deze advertenties beoordelen op impressies, uniek bereik en klikken. 

3. Hashtag Challenge

Je kan je Branded Challenge ook promoten via advertenties. Deze ads bevatten een video waarin de challenge wordt uitgelegd en stuurt kijkers door naar een pagina in de app waar ze de details van de challenge en instructies terugvinden. Het succes van deze hashtag challenges kan je beoordelen aan de hand van videoweergaven, kliks, weergaven en het aantal gebruikers dat je challenge uitvoerde.

 

4. Branded Lenses

Net zoals Instagram en Facebook zet TikTok meer en meer in op engagement. Een voorbeeld hiervan zijn interactieve lenzen, zoals we kennen van Instagram Story’s en Snapchat. Bedrijven kunnen hun eigen interactieve 2D of 3D-lens lanceren via de app. 

5. Topview

Recent voegde TikTok de Topview advertenties toe. Deze ads worden getoond als eerste TikTok bovenaan de ‘voor jou’-pagina, de startpagina van TikTok. Deze ads zijn vergelijkbaar met de Brand Takeover, met als grote verschil dat je met Topview ook on-page video’s kan adverteren. De advertenties zijn vooral gericht op views en engagement. 

Nu je volledig op de hoogte bent over de mogelijkheden van TikTok kan je beginnen nadenken hoe de app deel kan uitmaken van jouw strategie!

Meer lezen?

Zonder twijfel heb je ondertussen al wel gehoord van TikTok. De app blijft aan populariteit winnen bij het grote publiek. En niet alleen de consument zit op het social media kanaal. Meer en meer bedrijven beginnen te experimenteren met de mogelijkheden van de app. In dit artikel leggen we jou uit hoe jij zelf TikTok-video’s kan maken voor jouw onderneming.

Instagram gaat de strijd aan tegen Corona.

Met 3 nieuwe features biedt Instagram zo goed mogelijk ondersteuning tijdens de COVID-19 crisis. Hier lees je wat je er allemaal mee kan doen.

Hoe gebruiken bedrijven Instagram Stories?

Sneak peeks, behind the scenes, productlanceringen... Goed communicatiemateriaal is het absoluut. Het ook goed inzetten op social media is andere koek. Wist je dat 59% van alle links in Instagram Stories naar een shoppingpagina leidt?

Please reload

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • Instagram - White Circle

Kempische Steenweg 303 bus 200

3500 Hasselt

2020 Blue Kangaroo BVBA

HR-logo-w.png

Met de steun van