• Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • Instagram - White Circle

Kempische Steenweg 303 bus 200

3500 Hasselt

2020 Blue Kangaroo BVBA

HR-logo-w.png

Met de steun van

80% voorbereiding, 20% communicatie, 100% customer service

Bijgewerkt: 20 jul 2018

Sirenes bij je thuis in de buurt horen, maar niet weten wat er gebeurd is? We zijn allemaal nieuwsgierig natuurlijk. In Antwerpen is het sinds kort mogelijk om die vraag gewoon te tweeten. En om antwoord te krijgen natuurlijk. Blue Zoo zorgde voor de gepaste opleiding om Politie Antwerpen succesvol te lanceren op sociale media.


In het voorjaar van 2017 leerden Politie Antwerpen en Blue Zoo elkaar kennen. Het werd al snel duidelijk dat de ambities gelijk liepen: een Antwerpse community vormen, waarin de veiligheid van alle burgers centraal staat. Op basis van de pijlers bereidden we het social media team voor op de lancering op 5 februari 2018 van hun 24/7 online aanwezigheid: Community Management, Content Creation, Promoten & Adverteren en Kennis & Informatie. Startend vanuit een doorgronde analyse en strategie natuurlijk.


Analyse en strategie

Het communicatiebeleid van Politie Antwerpen had al een aantal restricties en bestaande strategieën waar we ons aan moesten houden. Spreekt voor zich. Met dat in het achterhoofd maakten we een analyse van de huidige situatie. Wie zijn precies de doelgroepen? Wat hebben ze nodig? Hoe willen zij benaderd worden? Hoe gaan we communiceren? Met welke TOV?....


Belangrijk was dat we in rekening moesten nemen dat het politiewerk een gevoelig onderwerp is, wat naar sentiment toe zeer snel kan omslaan. Je mag het draaien en keren hoe je wil, maar helaas is niet iedereen fan van de politie. Daarnaast is ook het werk vaak een beetje tricky om te verspreiden via sociale media. Ook met partners moest rekening gehouden worden, zoals Stad Antwerpen.


Het denkwerk resulteerde in een duidelijke strategie die de leidraad vormde in onze verdere samenwerking enerzijds, anderzijds in de totale communicatie-aanpak via social media. In wat volgt vind je wat het concreet inhield.



Community Management

De Antwerpenaren moeten gehoord en geholpen worden. Bij een vraag of verdachte situatie werd op die manier Twitter een tweede meldingskanaal. Dat betekent ook (openlijk) kritiek ontvangen en er leren mee omgaan. Zelfs kritiek op de sociale media aanpak op zich.


Daarnaast neemt Politie Antwerpen deel aan ‘Politie 24/7’ op één. Het zou zonde zijn als ze tijdens de uitzendingen niet aanwezig zouden zijn op sociale media. Af en toe vragen de verhalen toch net iets meer uitleg… Daarbij maakten we wel duidelijk enkel te antwoorden op de berichten die rechtstreeks naar Politie Antwerpen gestuurd worden. Een #-mention is namelijk schreeuwen in een café, waarbij je eigenlijk niet rechtstreeks iemand aanspreekt. Bij een @-mention is dat wel het geval.




Content Creation

Als politie luisteren naar je publiek en volgers, was bij onze strategie in dit geval de belangrijkste pijler die het meest doorweegt. De politie staat in voor onze veiligheid. Het moet dus makkelijk zijn om op hen beroep te doen, zonder drempel. Eens het team dat volledig onder de knie had, gingen we verder met content creation. Tijd om te praten dus.

Gaande van ‘hier staan we vandaag te flitsen’ tot updates over het werk. Politie Antwerpen praat via sociale media over het werk wat ze doen, waarom ze het doen, deelt vacatures en benadrukt het belang van verkeersveiligheid.


Op Twitter en Instagram vertaalde dat zich in een aantal concrete hashtags, zoals #flitstweets en #altijdvandienst. Dus… Als je wil weten waar er geflitst wordt in Antwerpen, volg dan Politie Antwerpen op Twitter!




Kennis en Informatie

Als je vertrouwen wil winnen en een community wil bouwen, moet de info die je deelt natuurlijk volledig correct zijn. Daarom ging Politie Antwerpen ook aan de slag met Blue Kangaroo, om de info te centraliseren en zeker te zijn dat het correcte info is.


Voor al wie wil weten wie de “zwarte mannekes” waren bijvoorbeeld…


De 24/7-aanwezigheid op sociale media ging van start op (datum) en wordt, na onze opleiding, volledig gedragen door het social media team van Politie Antwerpen. Met trots kunnen we zeggen dat ze het goed doen. Veel succes nog!