Een geslaagde Moederdag op social media.

Het is weer zover, op 10 mei zetten we alle moeders in de bloemetjes! Het stond misschien al in je persoonlijke agenda, maar deze top topical verdient zeker ook een plaatsje op de contentkalender van je bedrijf. Het is een leuke manier om een band op te bouwen met je doelgroep en een unieke kans om user-generated content te verzamelen. Wij stelde alvast 6 tips samen voor een sterke social media aanpak van deze dag!

1. #FouteHashtagsBestaan

Je ziet ze wel vaker passeren. Van die berichten die je een paar keer moet lezen om ze te begrijpen...

Het gebruik van hashtags zorgt voor een categorisering van je content. Je doelgroep zal op die manier berichten vinden die in lijn van hun interesses liggen. Daarom is het belangrijk dat je enkel hashtags gebruikt die terugkomen in jouw boodschap en waarnaar gezocht wordt.  

2. Wees relevant

Je moet weten dat het zeker niet moet. Als Moederdag niet relevant is voor jouw bedrijf, raden we het posten van een bericht zelfs af. Een bericht dat jij leuk vindt, is niet altijd wat ook je doelgroep interesseert.

Wanneer Instagram gebruikers op zoek gaan naar inspiratie voor een Moederdag cadeau, typen ze voor de hand liggende zoekwoorden in. Hashtags als #onlinebestellen en #snellelevering, voegen daarom geen meerwaarde toe aan je bericht. Beperk je tot zo’n 2 à 3 kernwoorden die je doelgroep allicht zal gebruiken in de zoektocht naar een goed cadeau.

Om bij te dragen aan de branding van je bedrijf, is het ook een goed idee om een eigen hashtag toe te voegen aan de copy!

Anderzijds kan het geen kwaad om je hoofd eens te breken over een creatieve aanpak van deze top topical. Wanneer je jezelf in de schoenen van de doelgroep plaatst, is er misschien toch een loophole die tot mooie content leidt.

3. Warm up the crowd

Moederdag staat niet in iedereens agenda. Daarom zijn ook de dagen in aanloop ervan een mooie opportuniteit om leuke content posten en je doelgroep warm te maken. Dit doe je niet alleen door je producten in de kijker te zetten, focus ook zeker op het engagen van van je doelgroep.

Vraag bijvoorbeeld wie zij in de bloemetjes gaan zetten op 10 mei. Wanneer de bereikte profielen belangrijke personen in hun leven taggen, verspreiden ze jouw bedrijf binnen hun netwerk. Misschien krijg je hen wel zover om leuke foto’s en herinneringen te delen. Content die je (met toestemming) kan delen op je kanalen!

4. Speel in op de laatkomers

Moederdag zelf beperkt zich tot 10 mei, maar dat is buiten de laatkomers gerekend. Er zijn altijd wel enkele warhoofden die de trein hebben gemist. Indien het relevant is voor jouw bedrijf, kan je hen laten weten dat een bedankje nooit te laat komt!

5. Het oog wilt ook wat

Moederdag is een top topical waar veel bedrijven op inspelen. To stand out from the crowd heeft je bericht veel baat aan een mooie lay-out. Grafisch niet zo sterk? Geen probleem, met Canva veeg je dat probleem zo van de baan.

Dit is een grafisch ontwerp platform waarmee je gratis sociale media-afbeeldingen, presentaties, posters en andere visuele inhoud kan maken. `

Schermafbeelding 2020-04-27 om 08.30.37.

6. Vergeet niet, het zijn vreemde tijden

Hoewel de maatregelingen langzaamaan versoepelen, blijven het uitzonderlijke tijden. Let daarom zeker op met de berichten die je online zet.

Vermijd zinnetjes als “Wie bedank jij met een lieve kus?” en ga voor “Vandaag sturen we een virtuele knuffel naar alle mama’s!”.  Zorg er ook voor dat alle regels gerespecteerd worden in afbeeldingen die je gebruikt. Zelfs wanneer het gaat om situaties van vóór de crisis. Negatieve reactie wil je als bedrijf zeker vermijden!

Je moet geen social media genie zijn om een succesvol bericht samen te stellen voor Moederdag. Hopelijk zorgen onze tips voor een stevige start! Weet je toch niet waar te beginnen of heb je nog andere vragen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Samen kijken we hoe we jouw bedrijf het best verder kunnen helpen.

Volg ons voor al onze updates.
#BlueZooSocialMedia

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • Instagram - White Circle

Kempische Steenweg 303 bus 200

3500 Hasselt

2020 Blue Zoo BV

HR-logo-w.png

Met de steun van