Uit een bevraging door Adecco bij recruiters blijkt dat 94% eerst het LinkedIn-profiel bekijkt voordat ze een kandidaat uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Je eerste indruk maak je dus niet tijdens een persoonlijk gesprek, maar met je profiel op dit kanaal. Het updaten en verbeteren van je LinkedInprofiel is dus een cruciale stap in het verkrijgen van je droomjob. Bovendien toont het aan dat je je weg kent in de digitale wereld, een soft-skill die steeds belangrijker wordt.

1.   De juiste profielfoto

  • Kies een eenvoudige achtergrond, bijvoorbeeld een witte muur. 

 

  • Zet een lach op je gezicht en zorg dat je ogen zichtbaar zijn.

 

  • Zorg dat je gezicht minstens 60% van de foto inneemt. 

 

  • Kies een recente en representatieve foto. Een foto van 4 jaar geleden of een foto van met een ander kapsel zijn dus geen goede keuze. 

 

  • Draag een outfit die je ook op je werk zou dragen en houd rekening met eventuele kledingvoorschriften van de bedrijven waarvoor je solliciteert. 

Het eerste wat recruiters zien wanneer ze je profiel op LinkedIn openen is de foto die je hebt ingesteld. Dit is dus je eerste kans op een goede indruk en om te tonen wie je bent. Bovendien blijkt uit onderzoek van LinkedIn dat mensen meer geneigd zijn om je profiel te openen als je een profielfoto hebt ingesteld. 

 

Je kan bij een fotograaf langsgaan om een foto te nemen, maar je kan het ook zelf doen. Wat je ook doet, hier zijn onze tips voor een goede foto:​​

 

2.   De juiste informatie

Nadat een recruiter je profielfoto heeft bekeken gaat hij of zij verder kijken naar de informatie die op je LinkedInprofiel staat. Hierbij kijkt hij vooral naar je kopregel, je ervaring, je opleiding, … Elk stukje informatie op LinkedIn heeft eigen richtlijnen waarmee je rekening moet houden. We zetten ze even voor je op een rijtje. 

 

2.1   Kopregel

Als je op zoek bent naar een nieuwe job is het belangrijk dat dat in je kopregel te zien is. Teksten zoals: ‘klaar voor nieuwe uitdagingen’ en ‘op zoek naar een nieuwe challenge’ duiden aan dat je beschikbaar bent en dat recruiters je een berichtje kunnen sturen. 

 

Ook studenten of mensen die tijdens hun huidige job op zoek zijn naar iets anders kunnen dit duidelijk maken via hun kopregel. Voorbeelden hiervan zijn: ‘nog niet afgestudeerd en toch al op zoek naar mijn eerste uitdaging’ of ‘gedreven marketeer die continu op zoek is naar nieuwe uitdagingen’. 

 

2.2  Ervaring

Of je nu al 30 jaar ervaring hebt opgedaan of nog niet bent afgestudeerd, je ervaring oplijsten is en blijft zeer belangrijk. Daarbij zet je de meest relevante of recentste functies bovenaan. LinkedIn toont namelijk enkel de 5 laatste bedrijven waar je hebt gewerkt, zodat recruiters snel een overzicht kunnen krijgen. Hebben ze toch meer tijd? Dan kunnen ze met één klik snel alle andere info vinden. 

 

In de omschrijving van je functie zet je bovenaan best enkele keywords over de inhoud van je job. Voor een PR-verantwoordelijke kunnen dat bijvoorbeeld woorden zijn zoals: PR Manager / Press Contact / Spokesman. Op deze manier toon je aan recruiters waar je de laatste jaren mee bezig bent geweest. Natuurlijk kan je aan de omschrijving ook nog wat extra tekst toevoegen waarin je meer vertelt over wat je precies deed of aan welke projecten je meewerkte. 

 

2.3  Opleiding

Hier gelden dezelfde richtlijnen als bij je ervaring. Zorg dat je de meest relevante diploma’s, bijscholingen en certificaten zeker toevoegt aan deze lijst, samen met enkele keywords over de inhoud van de opleiding. Voeg ook gerust je opleiding tot wijnsommelier of de opleiding journalistiek die je niet afmaakte toe. Hiermee toon je aan dat je over een brede waaier aan interesses beschikt of dat je niet bang bent om jezelf bij te sturen. 

 

2.4  Vaardigheden

Op basis van je opleiding en ervaring stelt LinkedIn zelf vaardigheden voor die je tijdens je carrière hebt opgedaan. Maar je kan ook zelf zoeken naar de juiste skills die jij hebt getraind. Deze kan je onderschrijven door tests uit te voeren via LinkedIn of aan anderen te vragen om deze vaardigheden (waarvan ze weten dat je daarover beschikt) te onderschrijven. 

3.   De juiste connecties

Op je profiel kan je natuurlijk zetten wat je maar wil. Om je geloofwaardigheid te verhogen is het belangrijk om aanbevelingen van anderen te krijgen. Recruiters leren meer uit de manier waarover anderen over je vertellen dan door te lezen wat jij op je profiel hebt geplaatst. Vraag dus zeker aan een ex-collega, je manager of een klant om een aanbeveling over je te schrijven. En vergeet niet hetzelfde voor hen terug te doen!

 

Ook je connecties kunnen de geloofwaardigheid van de informatie op je profiel verhogen. Als je al 20 jaar actief bent in de sales sector is het niet erg waarschijnlijk dat je over minder dan 100 connecties beschikt. Wees daarom niet bang om relevante connecties toe te voegen en een sterk netwerk uit te bouwen. Weet je niet wie je moet toevoegen? Begin bij je collega’s, sprekers waarvan je al eens een bijscholing of keynote bijwoonde en mensen uit de sector die je regelmatig tegenkomt op events. 

4.   Wees actief

De kans is groot dat een recruiter je profiel bezoekt nadat je hem je CV en motivatiebrief hebt bezorgd. Ze doen dit omdat ze meer willen weten over jou. Maak van je profiel dus geen herhaling van je CV, maar doe er iets extra mee. Deel berichten die je interessant vindt, plaats foto’s of video’s van de bijscholingen die je volgde of schrijf eens een blogbericht over jouw kijk op het werkveld en start zelf de conversatie met je netwerk en recruiters. 

Volg ons voor al onze updates.
#BlueZooSocialMedia

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • Instagram - White Circle

Kempische Steenweg 303 bus 200

3500 Hasselt

2020 Blue Zoo BV

HR-logo-w.png

Met de steun van