
Zo behaalden we snel en kostenefficiënt de nodige respondenten.
Het media- en technologiegebruik van de Vlaming in kaart brengen en analyseren, dat is de doelstelling van De Digimeter. Elk jaar gaat onderzoekscentrum imec hiervoor op zoek respondenten van allerlei pluimage, zowel online als offline. Blue Zoo ondersteunde het onderzoek door via social media deelnemers te overtuigen uit 3 specifieke doelgroepen, die traditioneel minder vertegenwoordigd zijn in het onderzoek.
De Digimeter.
Sinds 2009 onderzoekt imec jaarlijks hoe digitaal de Vlaming is. Met De Digimeter vragenlijst gaan ze op zoek naar trends en evoluties in het bezit en gebruik van media en technologie. Als digital natives zijn we bij Blue Zoo uiteraard geïnteresseerd in de resultaten van De Digimeter, maar werken we ook graag mee aan de invulling ervan! Het onderzoek is immers gebaseerd op antwoorden van 2.754 respondenten. Imec riep onze hulp in om drie specifieke doelgroepen aan te spreken die traditioneel minder vertegenwoordigd zijn in de resultaten: laaggeschoolden, senioren en studenten. Hoe zorg je ervoor dat je dit zo snel, juist en kostenefficiënt mogelijk doet?
Duizend-en-één varianten
Om mensen te overtuigen om de enquête in te vullen, zetten we een tweeledige campagne op om zoveel mogelijk trafiek te sturen naar het enquêteplatform van imec. Enerzijds werkten we on page berichten uit, voor de algemene zichtbaarheid van het onderzoek. We voorzagen er vijf, die verspreid doorheen de hele looptijd op de Facebookpagina verschenen. Om een duidelijk gedefinieerde doelgroep te kunnen targeten, werkten we steeds vanuit een bepaalde insteek in deze posts, zoals privacy, fake news of Artificial Intelligence. Hoe meer je op maat communiceert, hoe beter de resultaten.






De sterkte van de campagne zat erin om tailored content te ontwikkelen in advertenties voor alle verschillende doelgroepen én om deze in te zetten via dark advertising. Hiervoor werkten we per doelgroep een deep campaign uit. Dit houdt in dat we verschillende visuals, headlines, CTA’s en copy’s in de mixer gooien en alle mogelijke variaties ervan laten lopen. Noem het gerust A/B-testing, maar dan 2 keer het hele alfabet op en af.
We volgden de berichten op regelmatige basis op, schakelden de minder scorende alternatieven uit en optimaliseerden de beste variaties. Op deze manier werkten we heel snel toe naar de best scorende versie van de advertenties. Met nog maar een paar euro's uitgegeven, wisten we al zeer snel onze kansen te optimaliseren om de juiste profielen te vinden en daarvoor de sterkste ads in te zetten.
Zo leerden we bijvoorbeeld snel dat...
- Foto A een veel hogere CTR behaalde bij senioren dan foto B:


- Laagopgeleiden vooral klikken op de titel "Hoe digitaal ben jij? 🤖" eerder dan "Onderzoek naar mediagebruik.🖊". Dat scheelde €0,12 per klik!
- Studenten klikken veel sneller op een advertentie waarin de copy verklapt dat ze een prijs kunnen winnen. Maar noem het geen waardebon. Deze variant toonde een lagere CTR.
- En de studenten uitdagen, bleek ook beter te werken dan hen algemeen naar de enquête te leiden. Zo werkte copy A veel beter dan B en C. Hierin zagen we een verschil in CTR van 0,51%.
- A: Hoe digitaal zijn jongeren eigenlijk? 🤔 Doe mee aan de Digimeter, vul de vragen in en wie weet krijg je'r een mooie prijs bovenop! 💥
- B: imec onderzoekt samen met jou hoe digitaal studenten zijn. Vul de vragenlijst in en werk mee aan interessant onderzoek. Go go go! 🚀
- C: Facebook of Instagram? 💻 Radio of tv? 📻 We zijn benieuwd naar jouw mediagebruik. Vul snel onze vragenlijst in en maak kans op leuke waardebonnen! 😎

Het resultaat?
- een totaal bereik van 81.309 personen in de vooropgestelde doelgroepen
- 3.522 kliks naar het enquêteplatform
- snel omgerekend: dat is een gemiddelde CTR van 1,55% en een gemiddelde CPC van €0,28
- bij senioren verliep het nog beter: een CPC van €0,19 en een CTR van 2,87%
- door de samenstelling van het enquêteplatform konden we helaas niet meten hoeveel procent van de websitebezoekers de enquête ook helemaal invulde.
En dat allemaal met (maar!) €990 voor heel Vlaanderen, waarmee imec zeer snel zelfs de moeilijkste deelnemersgroepen heeft kunnen overtuigen om deel te nemen aan de Digimeter!
Benieuwd naar het media- en technologiegebruik van deze respondenten (en een heleboel anderen)?
Ontdek het rapport van De Digimeter 2019 hier.
Daar kan je bijvoorbeeld ontdekken dat 91% van de Vlamingen elke maand minstens 1 één sociaal netwerk gebruikt. Wat wij natuurlijk al van ver hadden zien aankomen. Maar het resultaat waar wij het hardst van schrokken? Dat 57% dagelijks minstens 4 sociale netwerken gebruikt!
Dat kan maar één ding betekenen natuurlijk... Social is the way to go!
Meer lezen?
Ontdek al onze cases of klik op een logo onderaan! ⬇️