
Social media opleidingstraject voor Stad Bilzen
Heel wat steden en gemeenten worden gekenmerkt door een veelheid aan diensten, die vaak elk een eigen communicatiekanaal en -stijl hebben. Zo ook Stad Bilzen. Zij contacteerden ons om één lijn te krijgen in hun stadscommunicatie en hen verder op weg te helpen op vlak van content creatie, community management en advertising. Het opleidingstraject op maat verliep “Biesonder boeiend”, zoals ze dat in Bilzen zeggen. 😉
"Dankzij Blue Zoo werken onze diensten nu beter samen en verloopt de communicatie naar de burger vlotter"
- Thomas Baerten
Deskundige Digitale Communicatie stad Bilzen
Content opleiding
We vertrokken vanuit een kick-off meeting waar we samen met de MarCom-dienst een algemene strategie voor de social media kanalen van de stad uitwerkten. Deze vormde ook meteen de basis voor onze eerste opleiding rond “Content Creatie”. Doorheen het volledige traject focusten we op makkelijk toepasbare tips en tricks, waarmee de betrokken personen snel aan de slag konden binnen hun eigen dienst. Daarmee bedoelen we:
- de basics van social media content: do's-and-don'ts
- een analyse van de huidige content op alle kanalen van de diensten van Stad Bilzen: wat loopt goed en wat kan beter?
- content opmaak en -planning
- hoe werk je samen met de verschillende diensten?
Advertising opleiding
In een tweede opleiding rond social advertising, richtten we ons enkel op de MarCom-dienst van de stad. Wanneer er via sociale media evenementen of berichten gepromoot moeten worden, passeren die toch altijd langs hier. Deze bevat het ABC van social media metrics (mét concrete toelichting), stap-voor-stap uitleg over hoe je op adverteert op verschillende social media kanalen, het analyseren van de verschillende KPI's. En, uiteraard, enkele quick wins. ✅

Terugkomsessies: een vinger aan de pols
Een aantal weken na de opleidingen voorzien we ook een reeks terugkom-momenten. Dit geeft deelnemers van de eerste twee opleidingen de kans om vragen te stellen of concrete cases voor te leggen. We werken hiervoor op maat, maar zorgen ervoor dat de learnings toch toegankelijk zijn voor alle deelnemers. Zo worden ook potentiële vragen voor in de toekomst vermeden. In de tussentijd blijven we ook steeds paraat als ‘social media hotline’. Zo zijn we gedurende het jaar vlot aanspreekbaar om bij vragen of struggles kort op de bal te spelen en zo de social media kanalen van de stad op korte termijn te optimaliseren.
