
COMED: wereldwijd in vogelvlucht.
COMED, de weg naar succes!Ā š Meer specifiekĀ voor duivenmelkers, vogelliefhebbers en hondenbaasjes. Sinds 1976 staat dit internationaal bedrijf paraat om dieren gezond te houden, zonder antibiotica. De natuurlijke producten versterken de weerstand, ondersteunen het immuunsysteem en spelen een belangrijke rol bij ziekteafweer. Hoog tijd dus om dat ook digitaal en wereldwijd tot in de puntjes te communiceren.Ā
Onze samenwerking met COMED ging in het voorjaar van 2021 van start met de duidelijke briefing om het reeds internationale bedrijf digitaal op punt te stellen, Ā om zo de communicatie en customer service van de USA tot in Japan te versterken. Vanuit het charmante Hoeselt was COMED meer dan klaar om aan de slag te gaan met een nieuwe website, webshop en social media. Maar hoe?
- Spoiler: ze schakelden Blue Zoo in.Ā
Stap 1: een digitale strategieĀ
We starten nooit zonder een strategie: een duidelijk document dat als richtlijn en handleiding dient voor alle volgende stappen. We startten eerst vanuit een analyse van de huidige situatie: welke social media kanalen zijn er al, hoe ziet de doelgroep er precies uit, welke noden moeten we invullen, met hoeveel talen hebben we te maken, welke KPIās zijn er⦠? Eens we hier een duidelijk zicht op hadden, formuleerden we het in een praktisch strategisch plan, met een mooi overzicht van alle doelgroepen, doelstellingen, de aanpak voor social media kanalen, aandachtspunten voor de website en webshop etc. Soit, de Bijbel is er niks tegen. šĀ

Stap 2: architectuur en copywriting van de websiteĀ
Een social media strategie heeft in 99,99% van de gevallen altijd wel ergens dezelfde insteek, nl. dat de website centraal staat. De website van je bedrijf is het enige stukje internet dat volledig van jou is, en is tevens de enige salesverantwoordelijke die 24/7 voor je werkt. Het is dus erg belangrijk dat deze goed is opgemaakt, perfect mobile-friendly is, beschikbaar is in de juiste talen en alle nodige info bevat voor je (toekomstige) klanten.Ā

Voor COMED begonnen we hierin volledig vanaf 0. De vorige website had zān beste tijd gehad en was ook niet meer up-to-date met het huidige aanbod, noch de branding van COMED. Vanuit de doelstellingen en doelgroepen van de strategie maakten we allereerst een skeletopbouw van de website. Hierin legden we ook meteen de synergie met social advertising vast, zodat ook de webshop meteen geoptimaliseerd werd. Zodra dit op punt stond, gingen we verder met de copywriting van de volledige website. Dit diende dan uiteindelijk als een piekfijne briefing voor de website developer. Het resultaat zie je hier.Ā šĀ
Stap 3: optimalisatie social media kanalen en website go-liveĀ
Website klaar? Showtime! Of toch bijna. Hierna optimaliseerden we eerst nog de social media kanalen in functie van de algemene branding en strategie. Zo zitten alle communicatiedragers op dezelfde lijn. Gezien we met een internationale doelgroep zitten, beslisten we om de on-page communicatie in het Engels te voeren en in de dark communicatie heel gericht naar de verschillende doelgroepen in verschillende talen te adverteren. Zo krijgt elke duif- en vogelliefhebber het juiste bericht op het juiste moment. Meer info over deze aanpak vind je trouwens hierzo.Ā



Stap 4: uitrol social media strategieĀ
En dan nu voor Ć©cht: SHOWTIME! ⨠De volledige fundering ligt er. Tijd dus om onze strategie verder uit te rollen en het merk COMED te versterken via social media. De focus van onze social media strategie is voor hen drieledig:Ā
- Ā versterk de algemene merkbekendheid;Ā
- stimuleer de verkoop via de webshop;Ā
- ondersteun de customer service en klantenbinding.Ā
On-going: website en social media beheer & 360° strategisch advies Ā
Gelukkig stopt onze samenwerking niet, maar krijgen we nog steeds het vertrouwen om te blijven bouwen op hetgeen we gestart zijn. Hiervoor werken we steeds van maand tot maand en hebben we een nauw contact met het team van COMED. Op deze manier spelen we kort op de bal en passen we steeds de campagnes en posts aan in functie van het seizoen voor de duiven- en vogelsport. Daarnaast zijn we ook het aanspreekpunt om alle verdere marketingactiviteiten te stroomlijnen binnen de strategie. Denk bijvoorbeeld aan de aanpak van brochures, events, offline advertenties in magazines, acties etc. Want hoe beter dit allemaal op elkaar is afgestemd, hoe sterker het merk. šŖ