• Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • Instagram - White Circle

Kempische Steenweg 311 bus 1.02

3500 Hasselt

2019 Blue Kangaroo BVBA

HR-logo-w.png

Met de steun van

Blue Zoo is Supergoed.

7 ergonomische lessen

Bij Blue Zoo zitten we goed. Ook letterlijk sinds de bootcamp van Supergoed. Koen Wijgaerts en Lene Schreurs gingen aan de slag om Silke, Laura en Laurien (nog) gezonder te laten werken. De 7 beste ergonomische lessen voor op kantoor? Here you go! 

1. Micropauzes

En dan écht micro! 10 seconden tot 1 minuut, regelmatig op je dag, even wegkijken van je scherm, kleine stretchoefeningen doen en je lichaam bedankt je al na een paar dagen. Download misschien zelfs Time Out,

een gratis app die je op regelmatige tijdstippen helpt om even te pauzeren.

2. Focusmomenten

Begrijp ons niet verkeerd: wij zíjn gefocust! Ergonomisch werken betekent dat je 1 à 2 keer per dag ook een moment

(30- 90min.) van opperste concentratie hebt. Want je kent dat wel, die luide collega's af en toe... Er zijn tal van middelen die je kan gebruiken, zodat je toont dat je in the zone bent. Bijvoorbeeld een flowy of een rood/groene lamp. Het spreekt voor zich bij welke kleur je niet gestoord wil worden.

3. Biofilie

Onze eigen plant mom Laura hoort dit graag! Wist je dat de productiviteit stijgt met 8% als je planten hebt op kantoor? Of nog straffer: dat het welzijn met wel 13% stijgt? *rijdt naar de IKEA*

4. Zithouding

Klassiek ergonomisch probleem, maar we lijsten het nog eens op:

  • armsteunen van je bureaustoel gelijk met het werkblad, zodat je ellebogen rusten;

  • bovenkant extern scherm op ooghoogte;

  • zit je achter tegen? Dan moeten er 4 vingers tussen je knieholte en het zitvlak passen.

Het gaat best nog wel technischer en concreter, dus voor meer info laat je beter Koen eens langskomen. 😁

5. Klavier & muis

Als je niet vaak cijfers typt (lees: je werkt niet als CFO, boekhouder...), is een kleiner klavier beter, zonder numerieke blok. Zo staat je muis dichterbij je toetsenbord en vermijd je onnodige bewegingen. En gebruik een toetsenbord zonder pootjes! Polsen moeten recht blijven, niet gebogen. Daarom ga je ook best voor een plattere muis, geen bolle. Hoe platter je hand ligt, hoe rechter je pols, hoe beter je houding! 

6. Hydratatie

Dat veel water drinken gezond is, is niets nieuws. Maar het blijft een probleem om aan 1,5l per dag te komen. Zeker op kantoor. Meer water drinken, betekent een betere concentratie, betere bloeddruk, minder hoofdpijn, extra energie...

In your face, coffee!

7. Challenge jezelf

Meer stretchen, vaker pauzeren, gezondere snacks, minder koffie… Kies 1 challenge per week waar je als team aan werkt. Wij stellen deze week een echte kantoorchallenge voorop: zuurstof. Elke dag even gaan wandelen, een luchtje scheppen… Klinkt makkelijk, toch?

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon