
Threads, the new kid in town
’t Is dat we de updates zelf nauwelijks kunnen volgen. Twitter werd gedoopt tot X, chatbots zijn zover dat ze relaties hebben met gebruikers (echt waar!)... Maar zag jij the new kid in town al? Threads, de nieuwste creatie van Meta, is een ware concurrent voor Elon Musk’s X. Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Een korte update over deze nieuwe habitat.
Een kleine Twitter, euhm X-kloon
Net als bij X posten Threads gebruikers kleine statusupdates, het zogenaamde microbloggen. Andere gebruikers kunnen op een thread reageren en ze liken of sharen op hun eigen tijdlijn.
Qua look en feel leunt Threads dus heel hard aan bij Twitter, al zijn er kleine verschillen. Zo kan je standaard op Twitter 280 tekens gebruiken in je post, op Threads is dat 500. Video’s bij Threads moeten dan weer korter: maximaal 2 minuten 20 seconden, tegenover 5 minuten bij Twitter.
Of Meta effectief code gestolen heeft om haar Threads op te bouwen, laten we in het midden. Maar erop lijken doet het in ieder geval wel. Watch out, Elon.

Beperkt toegankelijk en veel ontbrekende features
Kreeg jij al een melding van Threads op Facebook of Instagram? Wie Threads wil gebruiken in Europa is eraan voor de moeite, de app is nog niet beschikbaar. Al duiken de eerste Europese accounts al op. Volgens Meta is de huidige versie van Threads nog niet helemaal in lijn met Europese wetgeving en moeten we daarom nog even wachten.
Het is even oppassen voor X, want zonder Europese lancering heeft Threads op dit moment al de kaap van 100 miljoen registraties gerond. X heeft 360 miljoen actieve gebruikers. Onze vriend, Mark Zuckerberg, speelt het hier overigens slim: registratie gebeurt via je Instagram account maar het is nadien onmogelijk om enkel je Threads account op te zeggen.
Het sociale medium moet het op dit moment ook nog stellen met een lange lijst aan ontbrekende functies. Zo is er een beperkte zoekfunctie, kan je (nog) geen hashtags gebruiken en kan je niet zien wat trending is. Een privébericht met elkaar uitwisselen zit er ook nog niet in.

The next big thing?
Moet je als bedrijf nu Threads meteen hoog op je radar zetten als toekomstig medium? Het kan nooit kwaad nieuwe tools in het oog te houden, maar er zijn toch enkele belangrijke ‘ifs and buts’ om rekening mee te houden.
Zo pakt Threads natuurlijk graag uit met 100 miljoen registraties, maar zegt dat niets over het aantal actieve gebruikers. Ook is er nog geen woord gelost over eventuele mogelijkheden tot adverteren of andere bedrijfsfuncties. Volgens Meta moet de app eerst verder ontwikkeld worden voor ze aan inkomsten willen denken.
In ieder geval vindt Threads het warm water niet opnieuw uit. Wie nu nog niet op X zit, zal waarschijnlijk ook weinig te zoeken hebben op dit nieuwe kanaal. Al kan dat wel veranderen, mocht de app effectief een indrukwekkend actief gebruikersaantal bereiken. Tot dan is het interessanter om X efficiënt in te zetten.
En Twitter, euhm X dan
Is X dan nog altijd een ding? Elon Musk spreekt over recordmaanden voor X en maakt er geen geheim van dat het doel van X is om winst te draaien. En hoewel X een kleiner nichekanaal is, kan het voor (grotere) bedrijven die veel actualiteit brengen toch interessant zijn om op X aanwezig te zijn. X spreekt zelf over 1.35 miljoen gebruikers in België in 2022. Al is het belangrijk om actief te blijven, niets is zieliger dan een leeg X-kanaal of een tijdslijn waar al twee jaar niets op gepost werd.