Overslaan en naar de inhoud gaan
New apple update

Hoe beperk je de impact van Apple iOS 14 op je Facebook advertising?

De uitrol van het nieuwe besturingssysteem van Apple (iOS 14) geeft gebruikers meer controle over het delen van hun data. En wie data zegt, zegt natuurlijk ook Facebook marketing. Lees in deze blog hoe je met een paar kleine ingrepen de impact van deze update op jouw marketingstrategie kan beperken.

Waarover gaat het?

In juni 2020 kondigde Apple al aan dat het verdere stappen zou nemen in het kader van gegevensbescherming van zijn gebruikers, via de zogenaamde App Tracking Transparancy (ATT). En nu is het ook effectief zover. Met de komst van de nieuwe versie van iOS krijgen gebruikers immers in elke app, via een pop-up, de expliciete vraag of ze hun gegevens willen delen met deze applicatie. Tot nu toe gebeurde deze goedkeuring quasi stilzwijgend. Door deze nadrukkelijke melding, is de kans groot dat heel wat mensen niet langer geneigd zijn om hun gegevens te delen met de Facebooks en Instagrams van deze wereld. En dat heeft uiteraard gevolgen voor de marketeers onder ons.

Wanneer je als bedrijf adverteert op Facebook of Instagram, wil je uiteraard nagaan wat daarvan de resultaten zijn. Een cruciaal element daarbij is zonder twijfel de Facebook Pixel. Een stukje code op je website, die events als kliks en conversies meet. Deze tracker werkt echter enkel wanneer daarvoor expliciete toestemming gegeven wordt. En daar zit het addertje onder het gras (of in de appel).

Wanneer Apple gebruikers er massaal voor kiezen om hun gegevens niet langer te delen met Facebook, wordt je hele advertising aanpak een pak minder effectief. De impact zal vooral merkbaar zijn op het niveau van rapportering en targeting.

Tim Cook - Twitter statement

Door het wegvallen van de Pixel, krijg je bij de campagneresultaten niet langer het volledige plaatje te zien. Bepaalde resultaten, zoals weergaven van de landingspagina en specifieke conversies, kunnen immers niet meer getrackt worden door Facebook. Door het ontbreken van deze gegevens zal ook het optimaliseren van de advertenties en stuk stroever verlopen. Ook het tijdsframe waarin je de resultaten van je campagnes moet interpreteren, verschuift voor een deel. Enerzijds omdat er een vertraging van 1 tot 3 dagen komt te zitten tussen een actie (bijvoorbeeld een klik naar de website) en het moment dat je dit ziet in de campagneresultaten. Anderzijds wordt ook de attributie-tijd aanzienlijk ingekort van 7 dagen, naar 28 dagen. Dit wil zeggen dat leads, conversies of events die plaatsvinden op meer dan 7 dagen na een click op jouw advertentie, niet langer opgenomen worden in de campagneresultaten.

Facebook tracking permission

Deze iOS-update heeft verder ook gevolgen voor de targetingmogelijkheden. Hoe minder gegevens mensen delen met Facebook, hoe minder het social media platform over hen weet. Adverteren op bepaalde interesses wordt dan (zeker na een langere tijd) een heel stuk moeilijker. Daarnaast verliest ook het retargeten van websitebezoekers aan effectiviteit, aangezien je deze doelgroep niet langer waarheidsgetrouw kan samenstellen door het wegvallen van de Pixel.  Maar ook je lookalike-audiences zullen een impact ondervinden. Zij  worden nu samengesteld op basis van beperkte informatie, waardoor ze zullen inboeten op relevantie.

Hoe wapen ik mijn advertenties?  

Facebook is als de dood om een minder relevant advertisingplatform te worden en zo aanzienlijke inkomsten te verliezen. Daarom voorziet het enkele stappen om de impact van deze update te beperken.

1) Bepaal de belangrijkste conversiegebeurtenissen voor jouw bedrijf

Als gevolg van iOS 14 zal je nog maar maximum 8 conversiegebeurtenissen per domein kunnen instellen.  Voordien stond hierop geen limiet. Je zal dus voor jouw bedrijf moeten nagaan welke conversies het belangrijkst zijn om te meten tijdens advertentie campagnes. Deze kan je instellen via het Gebeurtenisbeheer-menu in je Business Manager.

Facebook Business Manager Aangepaste Conversiegebeurtenissen

Opgelet: advertentiesets met conversiegebeurtenissen die niet langer ingesteld zijn, zullen door Facebook automatisch gepauzeerd worden. Kijk dus zeker ook eens met een oplettend oog naar je lopende campagnes.

2) Verifieer je websitedomein

Naast het optimaliseren van je conversiegebeurtenissen is het ook aangeraden om je websitedomein te verifiëren in de Business Manager. Zo weet Facebook welk domein of welke website bij jouw bedrijfsmanager hoort. Deze verificatie kan op drie manieren: via Meta-tag verificatie, HTML-upload of DNS-verificatie.

De verificatie van je websitedomein vind je terug onder “Merkveiligheid” bij Bedrijfsinstellingen. Daar vind je ook de te doorlopen stappen terug, voor elk van de drie mogelijkheden.

Je kan het domein verifiëren door een metatag toe te voegen aan het <head> gedeelte van de homepage van je website. Dit is vaak de snelste oplossing, maar kan soms overschreven worden bij toekomstige updates aan je website. Iets om in de gaten te houden dus!

Domein verificatie Metatag

Voor de tweede optie upload je een HTML-verificatiebestand in de root van jouw website.

Domeinverificatie HTML-upload

Tot slot kan je ook een DNS TXT-record toevoegen aan je domeinhost, als bewijs dat je eigenaar bent van het domein.

Domein verificatie DNS

Nadien moet je enkel nog op de groene verifiëren-knop drukken en je bent good to go!

Wat de exact impact van de iOS-update zal zijn, is momenteel nog moeilijk te voorspellen. Maar adverteren op sociale media zal waarschijnlijk nog een tijdje een belangrijk element blijven in de marketing mix van menig bedrijf. Kan je hierbij nog wat hulp gebruiken? Contacteer ons en we kijken samen hoe we je verder kunnen helpen.