Overslaan en naar de inhoud gaan
Haal alles uit je LinkedIn bedrijfspagina

Haal alles uit je LinkedIn bedrijfspagina.

Met meer dan 3,5 miljoen gebruikers, behoort LinkedIn tot de één van de meest gebruikte social media kanalen in België. Waar het vroeger vooral gebruikt werd om openstaande vacatures te zoeken (aan user kant) en in te vullen (aan company kant), zien we dat het platform nu veel breder wordt ingezet. Het kan als bedrijf dus zeker interessant zijn om mee op die LinkedIntrein te springen. In deze blog lees je hoe je alles uit je bedrijfspagina haalt.

Kom op de radar van potentiële klanten

Net als andere social media kanalen, kan je LinkedIn gebruiken om potentiële klanten te bereiken (en te converteren). Het grote verschil tussen de platformen zit ‘m echter in de focus: waar Facebook en Instagram vooral gebruikt worden in de vrije tijd, blijft LinkedIn verbonden met eerder professionele activiteiten. Zo blijkt uit cijfers van het platform dat zo’n 71% van de gebruikers input van op LinkedIn gebruikt bij het nemen van bedrijfsgerelateerde beslissingen.

Dat maakt het dus een ideaal kanaal voor B2B-communicatie en -marketing. Als relevante profielen informatie verzamelen op LinkedIn, moet jij daar met jouw bedrijf zeker op hun radar verschijnen. Maak je dus klaar om de relevante decision makers binnen jouw professionele doelgroep aan te spreken!

Versterk jouw bedrijfspagina

Alles, of toch heel veel, staat of valt met je bedrijfspagina. Deze vormt het virtuele uithangbord van jouw bedrijf en moet dus een goede eerste indruk nalaten bij prospects. Maar hoe maak je nu precies het verschil?

1. Gebruik een kwalitatieve profielfoto en header 

You only have one chance to make a first impression. En dat is zeker het geval in de vluchtige wereld van social media. Zorg er dus voor dat het plaatje klopt. Gebruik op je pagina dus een kwalitatieve profielfoto en header. Deze afbeeldingen geven je de kans om te tonen wie je merk is en waarvoor het staat. En dat kan gerust ook met een creatieve knipoog!

Gebruik je tekst op je header? Dat kan perfect. Let er dan wel op dat deze mooi uitkomt. Je zou niet willen dat een deel ervan wegvalt achter je profielfoto, toch? We schetsen een voorbeeld met fictief bedrijf 'UP Jungle'.

LinkedIn - tekst op header: fout
LinkedIn header - voorbeeld met tekst

2. Niet enkel Google houdt van SEO

Pagina’s waarop alle informatie volledig is aangevuld, krijgen wekelijks tot 30% meer bezoekers over de virtuele vloer, volgens LinkedIn.  Het is dus belangrijk om elk onderdeel van je bedrijfspagina te vervolledigen. Van je specialisaties, tot de website en het aantal werknemers.

De onderdelen waaraan je extra aandacht moet besteden, zijn de “info” en “overzicht” blokken. Het info-gedeelte is meteen zichtbaar wanneer je de pagina opent en moet dus kort en bondig samenvatten wat jouw bedrijf doet. Bij het overzicht heb je daarentegen meer ruimte om je verhaal uit te doeken te doen. Hier kan je potentiële klanten gerust wat meer vertellen over het verhaal achter het bedrijf, je producten of diensten en/of de bedrijfswaarden.

Naast een overzichtelijke eerste indruk, biedt je bedrijfsinformatie ook kansen om gevonden te worden op LinkedIn. Door relevante keywords te verwerken in de tekst, kan het platform beter inschatten wat je bedrijf doet en verhoogt dus de vindbaarheid van je pagina. Je plaats in de zoekresultaten, dankt je. 😉

3. Breng waardevolle content

Een van de meest efficiënte manieren om je pagina uit te bouwen, is het posten van waardevolle content. Maar vooraleer je nu als een kip zonder kop het volgende contentplan begint neer te pennen, sta je best even stil bij de doelstelling van jouw pagina. Wil je vooral inzetten op het aantrekken van nieuw talent en je employer brand versterken? Of wil je net nieuwe klanten binnen halen? Je contentstrategie (dus wat je post en hoe je dit brengt) zal hier immers van af hangen.

4. Haal alles het uit platform

LinkedIn zet, net als haar andere social media collega’s, graag in op nieuwe features. En uiteraard wordt het ook blij wanneer deze gebruikt worden. Bekijk dus zeker welke nieuwigheden binnen jouw contentstrategie passen.

Is jouw CEO de keynote spreker op een belangrijke conferentie? Of wil je graag een Q&A organiseren, waarin je rechtstreeks in gesprek gaat met prospects? Met LinkedIn Live kan je live videocontent delen op je pagina. Deze live coverage zou tot 7 keer meer reactie en tot 24 keer meer comments krijgen, dan in feed native video’s. De moeite om het eens te proberen, toch?

LinkedIn - waardevolle content

Instagram (en Facebook) stories kent iedereen, maar ook op LinkedIn kan je sinds kort uitpakken met deze korte visuele verhalen. Met LinkedIn Stories kan je op een meer casual manier in interactie gaan met je community. Wat dacht je bijvoorbeeld van een blik achter de schermen bij jouw bedrijf?

Toch eerder fan van de traditionele on page communicatie? Gebruik eens een poll om wat afwisseling te brengen in je dagdagelijkse content. Op deze manier kan je rechtstreeks dingen te weten komen van je community en leer je die beter kennen. Een leuk pluspunt: hoe meer mensen je poll beantwoorden, hoe breder deze verspreid zal worden binnen het platform. Hello, free visibility!

LinkedIn Story - voorbeeld 1
LinkedIn Story - voorbeeld 2
LinkedIn Story - voorbeeld 3

5. Duik in de LinkedIn groepen

Ook op LinkedIn worden clubjes gevormd van gelijkgestemde zielen. Die vind je terug in “groepen”. Ga gerust eens op zoek naar de groepen die relevant zijn voor jou en je bedrijf. Gevonden? De volgende stap is deelnemen aan de lopende gesprekken. Trek hier niet meteen de sales-kaart, maar positioneer je als je een expert op jouw gebied. Met wat interessante insights, nuttig advies of persoonlijke verhalen kom je al snel op de radar van de profielen in de groep. Van daaruit is het nog maar een kleine stap naar jouw bedrijfspagina…

6. Vergroot je netwerk

Het aantrekken van volgers kan best een grote uitdaging zijn. Maar je staat er niet alleen voor! Trek volop de bedrijfskaart en vraag aan collega’s om berichten te liken of te delen, of spoor hen aan om een leuke comment achter te laten. Met de knop “medewerkers op de hoogte stellen” weten ze in geen tijd dat er nieuwe content online staat. Op die manier verspreid je pagina zich onder hun netwerk - waarvan de kans groot is dat daar relevante profielen tussen zitten.

Wees ook niet bang om personen of andere bedrijven te taggen in je posts, wanneer dit relevant is. Samen met hashtags, zorgen zij voor een grotere vindbaarheid van je berichten. Maar ook het delen van content van andere pagina’s of personen kan je bereik vergroten en je betrouwbaarheid verhogen.

Tip: vergeet ook zeker relevante profielen uit je eigen netwerk niet uit te nodigen voor je bedrijfspagina.

7. Adverteren, adverteren, wie zijn best doet zal het leren

Organisch bereik is dood. Een nagel die al is plat geklopt, maar waar we met plezier nog eens een mep op geven. Wanneer je berichten louter op je pagina post, zonder advertentiebudget, is de kans groot dat die amper gezien worden. Laat staan door de juiste profielen! Zet daarom volop in op advertising.

Heb je bepaalde sectoren of zelfs bedrijven voor ogen, of is jouw boodschap volledig afgestemd op bepaalde functieprofielen? Door je berichten te adverteren, kies je zelf aan wie je bericht getoond wordt. De mogelijkheden zijn best verregaand. Bovendien bereik je mensen wanneer ze in een professionele “state of mind” zijn. Wedden dat je content blijft hangen?

Kan je nog hulp gebruiken bij het uitwerken van jouw content strategie? Of heb je moeite om jouw berichten tot bij de juiste mensen te krijgen?

Contacteer ons vrijblijvend!