
Digital in '22: dit moet je weten!
De veertiende (!) editie van de imec.digimeter is de wereld in gestuurd: het lievelingsvoer van onze Zoo Keepers. Wat blijkt? Jongeren zijn toch niet mee met het nieuwste digitale jargon, Facebook verliest zijn pluimen en de Vlamingen kunnen geen afstand van hun smartphone. Interesting. Wij gidsen je door enkele opvallende resultaten. 👌
Shop till you drop
Iedereen winkelt wel eens online, vanuit de zetel bestel je een pizza of een nieuwe computer. Sinds de corona pandemie beter bekend als ‘het nieuwe normaal’. Uit de nieuwste Digimeter-peiling blijkt dat 60% van de ondervraagde vlamingen maandelijks online boodschappen doet. Een serieuze stijging ten opzichte van de pre-corona periode.Â
Oh so smart(phone)
Overal waar je kijkt zie je wel mensen scrollen door hun feed, de weg zoeken of swipen op dating apps. We kunnen niet zonder, dit blijkt ook uit de cijfers. Zo spenderen we gemiddeld 188 minuten ofwel meer dan drie (!) uur op onze smartphone. Enorm veel, als je bedenkt dat je dan bijna 20% van je dag op je gsm besteedt.Â

Wie is nog hip op social media?Â
Trends opvolgen, dansjes leren of een prank uithalen, je voelt ons aankomen: ✨ TikTok. ✨ Het zal dan ook niet verbazen dat de app een gigantische winst aan populariteit doormaakt: afgelopen jaar steeg het gebruik ervan in Vlaanderen met 51%. TikTok is eigenlijk een zender geworden en hiermee ook een grote concurrent voor de klassieke mediabedrijven. Facebook krijgt hierdoor ook rake klappen en beantwoordt volgens het onderzoek niet meer aan de noden van jongeren. Zo is het maandelijks Facebookgebruik bij 16- tot 24 jarigen gezakt naar 76%, terwijl deze cijfers twee jaar geleden nog vlot de drempel van 90% haalden.Â
Digi-taal
Weet jij wat een gedeelde werkomgeving opzetten in de cloud, 5G, two-factor authentication betekent? Dit en nog veel andere woorden worden beschouwd als digitaal jargon. Een kwart van de 16 tot 24 jarigen kent en beheerst deze taal niet, hoewel ze vingervlug zijn met hun smartphone. Toch vermijdt 17% van de ondervraagden bepaalde digitale toepassingen omdat ze er niet vertrouwd mee zijn.Â
Onze giveaways:
- Wanneer je een fysieke winkel hebt, maar nog geen online shop: think about it. De sales en advertising mogelijkheden zijn oneindig. Instagram Shopping, dynamic ads, het zal je snel als muziek in de oren klinken. 🎶Â
- De schermtijd van gemiddeld 188 minuten per dag bevestigt nogmaals dat we áltijd mobile first moeten denken. Zorg dat je content, website en advertenties shinen in mobiel formaat. Zo optimaliseer je het gebruiksgemak van je doelgroep én bijgevolg jouw sales.Â
- Wil jij jongeren bereiken met social media campagnes? Denk aan wat hip is: Instagram en TikTok.
- Ga er voor social media content niet vanuit dat iedereen op de hoogte is van de nieuwste termen en trends. Ga voor inclusie en laat jargon achterwege.Â