Overslaan en naar de inhoud gaan
De voordelen van Google My Business

De voordelen van Google My Business

Misschien wel het meest underrated communicatiehulpmiddel ooit: Google My Business. Veel (kleine) bedrijven zien het over het hoofd of kennen het bestaan nog niet. Gelukkig heeft het heel wat voordelen en is het makkelijk op te zetten. En ohja, 't is gratis!

Waarom Google My Business?

Het verbetert je SEO

Je SEO (Search Engine Optimization) verbetert naarmate je website relevanter wordt voor de zoekwoorden. Dat doe je bijvoorbeeld door je website te voeden met content of links. Google My Business is een extra methode om die vindbaarheid van je site en bedrijf te verbeteren. Zo ben je beter te vinden via Google Search en Google Maps.

Belangrijke links meteen bij de hand

Zeker via mobile is deze feature van Google My Business meer dan welkom. Je doelpubliek zoekt je bedrijf op en kan meteen doorklikken naar de routebeschrijving, website, telefoonnummer,... Zo wordt de drempel om je bedrijf te contacteren of te bezoeken drastisch verlaagd. Dat de openingsuren er meteen te vinden zijn, is natuurlijk zeer mooi meegenomen.

Reviews van klanten

Reviews zijn even belangrijk als feedback van een vriend. Ga het dus niet uit de weg. Slechte beoordelingen zijn een kans - geen bedreiging! Door te reageren op reviews ga je het gesprek aan. Zie het als een kans om je bedrijf te versterken.

Statistieken

Wat Google My Business al helemaal interessant maakt, zijn de statistieken. Google My Business vertelt je via welke zoekwoorden je bezoekers op jouw site terecht zijn gekomen. Daarnaast laat het je ook zien of het via Search of Maps was, waar ze op geklikt hebben (routebeschrijving, telefoonnummer, ...), hun locatie, hoe vaak je foto's zijn weergegeven, hoe vaak jouw Google My Business account is weergeven enzovoort. Kortom: veel insights om je verdere communicatie op af te stemmen!

Google My Business voorbeeld Blue Zoo

Wat kan je er nog meer mee?

Posts plaatsen

Een mooie case klaarliggen, een niet-te-missen actie of een nieuwe klant aan de haak geslagen? 't Zou zonde zijn moest je doelpubliek die info niet meekrijgen. Via Google My Business kan je zulke updates een plaats geven en geef je jouw doelpubliek een extra reden om je website of je bedrijf te blijven bezoeken.

Foto's toevoegen

Potentiële klanten krijgen graag op voorhand een goed beeld van wat ze van je bedrijf kunnen verwachten. Voeg dus regelmatig foto's van producten, behind-the-scenes, gerechten,...  toe aan je Google My Business. Zo wek je hun de interesse.​

Gratis website

"Maar ik heb geen website. Is Google My Business dan wel bruikbaar?" Absoluut! Google geeft je zelfs de gratis optie om via deze weg een website aan te maken. Weliswaar vrij basic, maar voor veel bedrijven biedt dit al een zeer grote oplossing.

Zo stel je Google My Business in:

  1. Surf naar https://business.google.com/
  2. Hier maak je je account aan: e-mailadres, bedrijfsnaam, contactgegevens, adres...
  3. Zodra Google je adres heeft ontvangen, sturen zij je een kaartje op om je adres te verifiëren.
  4. Eens je het kaartje ontvangen hebt, vul je de code in in je Google Business account.
  5. Klaar!

​Eens jouw Google My Business op punt staat, kan je via bovenstaande links steeds inloggen om je statistieken op te volgen, updates te plaatsen, foto's toe te voegen....

Heel veel succes!