Overslaan en naar de inhoud gaan
header alfabet testing

De kracht van alfabet testing.

Wist je dat je door aan alfabet-testing te doen, de CPC van een campagne tot wel €0,40 kan doen dalen? Elke advertentie die online gaat is ongetwijfeld wel gebaseerd op instinct. Maar toch, hoe sterk je buikgevoel ook is, resultaten zijn nog sterker. We zien dan ook graag zwart op wit wat er het best werkt voor elke afzonderlijke doelgroep en boodschap. Alleen op die manier doe je de performance van je campagne de lucht in schieten. 🚀

We gaan er nooit van uit dat een bepaalde advertentie meteen zal werken. Zelfs niet als de visual er goed uitziet, de copy perfect de boodschap omschrijft en de doelgroep spot-on is. Testen, bijsturen en nog eens testen. 💪 Noem het ook een A/B test. Slaat headline A of B het beste aan, welk beeld laat de doelgroep niet onberoerd en welke copy levert de laagste CPC op?

Wij gaan een stap verder, door het niet bij A of B te houden. Want hoe meer je test, hoe meer je weet. We zorgen voor meerdere variaties in headlines, visuals, copy, link descriptions, call to action, interesses, leeftijd… Op die manier testen we tot 100 advertentie-variaties tegelijkertijd! ABCDEFGH…-testing dus, of korter gezegd: de alfabettest. 

Hoe werkt het? 


Starten doen we met een rugzak aan ervaring, branding van het project, en het campagnedoel. Op basis daarvan stellen we verschillende varianten op in headline, copy, beeld, call-to-action enzoverder. Al die varianten mixen we door elkaar, om zo op zoek te gaan welke blend onze doelgroep het meest kan smaken. 
Na enkele uren doen we al een eerste schifting: alle versies met een hoge cost-per-click schakelen we systematisch uit,  zodat enkel de beste varianten overblijven. Zo zijn we zeker dat we het mediabudget inzetten voor de sterkste resultaten, en de hoogste ROAS

AdEspresso headlines
The most important word in the vocabulary of advertising is TEST.
-David Ogilvy

We geven graag een voorbeeldje. Waar versie 1 een CPC van €0,50 haalt, zit versie 2 op een CPC van €0,33. Maar, met een CPC van €0,28 en een CTR van 1,27% spant versie 3 in dit geval de kroon. Het loont dus zeker om het resterende advertentiebudget in te zetten bij die laatste advertentie, aangezien je hier meer resultaten haalt uit hetzelfde adbudget.


Dat doe je heel gemakkelijk door op de blauwe schakelaar te klikken. Zo besteed je enkel budget aan advertenties die de moeite waard zijn. Kostenefficiënte resultaten, check! ✅
 

Screenshot Business Manager

Buzzing results 


Door met verschillende versies van een ad te werken, haal je ook echt het onderste uit de kan voor elk (groot of klein) advertentiebudget. En dat loont, zo zagen we dat ook voor imec. Dankzij een deep campagne met 27 verschillende advertenties destilleerden we daaruit de 3 best presterende versies. En, niet onbelangrijk, ook nog eens bijna 3.800 kliks. 

Wil jouw bedrijf ook de straffe resultaten van een deep campagne ervaren, met welk doel dan ook? Wij schakelen ons creatief brein maar al te graag voor jullie in. Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.