
De ideale postfrequentie.
We krijgen wel vaker de vraag: “Hoe vaak moet ik voor mijn bedrijf nu precies posten op social media?“. Terecht een denkoefening waard! Je wil immers voldoende aanwezig zijn en geen kansen missen, maar als ‘spam’ gezien worden is natuurlijk no way to go. Wij geven je daarom graag enkele richtlijnen.
Coosto, een social media managementtool, nam zeven dagen lang het bereik van Facebook-, Instagram-, LinkedIn- en Twitterposts onder de loep. Daarbij drukten ze de verhouding tussen het totaal bereik en het dagelijkse bereik van de berichten uit in een percentage. Onze snuiten ruiken al van ver dat hier performance achter schuilt. 🚀 We happen dan ook maar al te graag toe!
Wat Coosto concludeert op basis van de bevindingen? Dat het raadzaam is om een nieuw bericht te publiceren, van zodra het dagelijks bereik van een vorige post met minder dan 10% stijgt ten opzichte van de dag voordien. Van zodra een post dus het merendeel van zijn publiek al bereikte, staat idealiter een volgende klaar voor lancering. Always on. ✅
Nog een beetje te abstract? Bij Blue Zoo maken we het graag zo concreet mogelijk!
In dit voorbeeld van Facebook behaalt het bericht op dag zeven 100% van het bereik, oftewel het totale bereik. In dit geval gaat het over 1.842 (uiteraard organisch) bereikte personen. Als we verder gaan kijken, zien we dat het bereik op dag drie maar met 4% steeg, ten opzichte van dag twee. Volgens de insights van Costoo, betekent dit dus dat de post dan al zijn beste tijd gehad heeft. 🤷♀️ Op dat moment heb je dus maar beter al een nieuw bericht klaarstaan in je contentplan.
Een dergelijk overzicht opmaken van je posts, helpt je te bepalen welke frequentie je idealiter aanhoudt om je organisch bereik zo hoog mogelijk te krijgen. Maar dit voorbeeld toont al aan dat je wel eens kan schrikken van hoe hoog die frequentie best ligt. Het wordt dan meteen ook een uitdaging om voldoende kwalitatieve content te blijven voorzien. Bovendien kan je met het organisch bereik niet bepalen wie je posts precies te zien krijgt en of dat publiek een meerwaarde kan betekenen voor jouw bedrijf. Gelukkig kennen wij daar de oplossing voor! Onze natuurlijke habitat: social advertising. 🚀
