Overslaan en naar de inhoud gaan
Twitter op Iphone

Dé 6 Twitter trends uit het afgelopen jaar

Een Twitter trendrapport is voor een social media manager zoals oma’s appeltaart op zondag: om van te smullen. Wij hebben ons dan ook niet ingehouden en het rapport in no-time verorberd. De onderwerpen die Twittergebruikers op het platform aanhalen, weerspiegelen perfect hun leefwereld. Het voorbije jaar zag die er nu eenmaal anders uit. Welke onderwerpen waren trending? En vooral, wat hebben merken daarmee aangevangen? 

1. Welzijn 

Uiteraard, welzijn. Midden in een pandemie verbaast dit niet. Hoewel het coronavirus de fysieke gezondheid aantast, stond mentale gezondheid nooit eerder zo hard in de spotlights. Het aantal mental health Tweets, steeg met 74%.

2. Wat je zelf doet

...doe je beter. Het eindeloze thuis-zijn heeft tot nadenken én creativiteit aangezet. Het heeft ondernemerschap aangewakkerd. Van een boek schrijven tot mondmaskers naaien en -waarom niet- een nieuwe business opstarten. 

3. Nieuwe horizonten 

Tijdens de pandemie hebben we massaal onze horizonten verlegd, letterlijk en figuurlijk. We gingen op ontdekking in onze eigen omgeving, en beseften hoe mooi die eigenlijk was. Daarnaast Tweetten we meer over alles wat met het buitenaardse te maken had, #astrology, #fantasy, al was het maar om even uit deze gekke wereld te kunnen ontsnappen. 

#welzijn op Twitter

4. Duurzaamheid 

Onthaasten heeft Twitteraars doen stilstaan bij het omgaan met de planeet in het dagelijkse leven. Onder het motto #shoplocal en #eatlocal pasten mensen hun koopgedrag aan. Niet alleen lokale producten waren het onderwerp van conversatie, ecologisch verantwoorde schoonheidsproducten bijvoorbeeld ook. Zero-waste initiatieven zoals hergebruik groeiden als onderwerp van Twitter conversaties met 87%. 

Lidl heeft alvast goed begrepen dat je in het thema van duurzaamheid beter twee stappen tegelijk vooruit zet, liever gisteren dan vandaag. 

#duurzaamheid op Twitter
#duurzaamheid op Twitter

5. Technologie 

"Ayo, I'm tired of using technology", said no Tweet ever. Zéker niet anno 2020, het jaar dat velen meer tegen Google spraken dan tegen collega’s. Het steeds verbonden zijn en de afhankelijkheid van technologie was een druk besproken onderwerp op Twitter. Denk naast online shoppen ook aan de rol die technologie speelt in de gezondheidszorg. Over dat onderwerp werd bijna vier keer meer getweet dan voor de pandemie. 

6. Zelfexpressie

De laatste, maar zeker niet de minste trend, is het gebruik van Twitter als zelfexpressie-kanaal. Twitteraars kwamen op voor hun eigen en elkaars identiteit, rechten en gelijkheid. De #BlackLivesMatter beweging zat hier natuurlijk voor een groot deel tussen. Levi’s tweette deze sterke boodschap tegen racisme, en ook KAA Gent zegt daar duidelijk ‘nee’ tegen. Bpost bracht een actuele boodschap rond gendergelijkheid.

#zelfexpressie op Twitter
#zelfexpressie op Twitter
#zelfexpressie op Twitter

Wat betekent dit rapport voor jouw bedrijf of merk? Alleszins niet dat je volgende week over al deze trends moet tweeten. Weet vooral dat deze thema’s spelen bij je publiek, en weet hoe ze erover denken. Wanneer de identiteit van je merk sterk aansluit bij een thema, kan je dat deel laten uitmaken van je merkstrategie. But always remember: je zegt niet alleen dat je ergens achter staat, je bewijst dat ook. 

Heb je nog vragen over de aanwezigheid van jouw bedrijf op Twitter? Laat het ons weten! Wij helpen je graag verder.