Overslaan en naar de inhoud gaan
Header social engagement

7 tips om jouw social engagement te optimaliseren.

Onthoud altijd: engagement en menselijke interacties zijn héél belangrijk in je algemene sociale media strategie. Misschien wel het allerbelangrijkst. Trafiek, conversies en sales zijn uiteraard het uitgangspunt, al verzekeren die cijfers niet dat je dit ook op lange termijn kan volhouden. Het loont dus om via social media een community op te bouwen van ambassadeurs. Vaste, tevreden en vooral recurrente klanten waar je als merk een relatie mee opbouwt via social media, die je vervolgens kan meten in de ‘engagement rate’. Hoe hoger dat percentage, hoe beter. 😊

En hoe sterker vervolgens de community is, hoe sterker alle ambassadeurs ook achter jouw merk zullen staan in goede en slechte tijden. Tijdens de volgende crisis ga je dus heel dankbaar zijn met de fans die het voor jou opnemen en ongeacht tegenslag toch trouw blijven. Maar hoe kom je precies op dat punt? Insert the power of SOCIAL media. 

1. Wees zélf trouw aan je merk

Je algemene social media strategie start altijd bij de waarden van je merk. Pas van zodra je goed weet waar je als merk voor staat, kan je hierrond content opmaken en communiceren. Zo weet de community wat ze van jouw merk kunnen verwachten. Gebruik je hierin daarbovenop een duidelijke tone-of-voice en taal, ga je hier des te sterker op kunnen inspelen en je merk vormgeven. Communiceer dus niets wat niét in je waarden past, blijf trouw aan je eigen identiteit en zet in op je eigen geloofwaardigheid

2. Lok reacties uit

Om engagement te krijgen, moet je er natuurlijk ook af en toe naar vragen. “Tag iemand die, deel je foto met #..., plaats je foto in je stories” enz. zijn alvast goede ideeën om reacties uit te lokken. Wat nog beter is, is om je community uit te dagen. Want hoe kan je beter je échte ambassadeurs herkennen, als je hen niet laat mee graven naar de absolute kern van jouw waarden? Zoals bij internationale vogelexpert COMED bijvoorbeeld: zeg nooit gewoon ‘vink’ tegen eender welke vink. Een echte en (voor COMED) interessante ambassadeur kent het verschil en zal zich ook laten horen.

3. Beantwoord de reacties 

Al trappen we met deze tip misschien een open deur in: we zien nog te vaak dat reacties onder de posts van bedrijven onbeantwoord blijven en kansen laten liggen. Elke reactie is steeds een gigantische opportuniteit om aan je community te werken en het engagement te versterken. Met de content die je communiceert, mik je naar een specifieke doelgroep. Maar in de reacties krijg je elke keer de kans om van één geïnteresseerd persoon een fan te maken. En van je fans maak je ambassadeurs. Geef dus telkens zo persoonlijk mogelijk, volgens je waarden en op maat van de persoon een antwoord.

Voorbeeld Comed

4. Wees behulpzaam

“Ik weet het niet” bestaat niet. Je kan als community manager altijd de persoon aan de andere kant verder helpen. Denk bijvoorbeeld aan Hill’s Pet Nutrition, expert in dierenvoeding. Vaak is het zo dat bij een echt medisch probleem wij als community manager geen rechtstreeks advies kunnen geven. Dat is weggelegd voor de dierenarts. Wat Hill’s wél kan doen, is samenwerken met dierenartsen, de eigen waarden versterken en zo de klant in de juiste richting gidsen. Hill’s geeft om haar klanten en zal dus altijd op z’n minst proberen om nuttig en behulpzaam te zijn. 

Voorbeeld Hill's Pet Nutrition

5. Breng de community samen

Een community is altijd gebaseerd op elementen die de fans gemeenschappelijk hebben met het merk, maar evenzeer ook met elkaar. Ze hebben (deels) dezelfde interesses en hebben vooral de liefde voor jouw merk gemeen. Om de relatie dus nóg meer te versterken, kun je regelmatig de community bij elkaar brengen. Bijvoorbeeld door een event te organiseren of je doet een weekendje roadtrippen cadeau, zoals BMW Motorrad Belux.🏍

6. Voer levendige conversaties

We gaan een stap verder dan louter reacties te beantwoorden. Customer service is the bare minimum. Nog beter is om echt van mens tot mens een gezellig babbel te voeren. Doorbreek (deels) de afstand die je hebt als merk en ga een vriendelijk gesprek aan. Je zal zien dat empathie wonderen verricht. 

7. Reposts 

Zien eten, doet eten. Dat geldt ook voor social engagement. Wanneer je bestaande fans of ambassadeurs in je eigen content gaat verwerken, door bijvoorbeeld reposts te maken, gaan andere volgers zien dat je de fans erkent. En wie wil er nu niet gefeatured worden op de pagina van hun favoriete merk?🤩

Dit zijn enkele voorbeelden van onze projecten waarin we intussen erg goede resultaten zien en we elke maand progressie merken in het engagement. Een social media community opbouwen en het engagement optimaliseren, gaat je vooral veel tijd en werk kosten. Werk waarvan je op korte termijn weinig van zal zien, maar vooral op lange termijn een zéér groot verschil zal maken. 

Voorbeeld Blue Zoo

Wil jij samen met ons aan jouw community bouwen? Contacteer ons dan voor een vrijblijvend gesprek.