Apestaartjaren 2020: communiceren met kinderen en jongeren?

Hoe kan je kinderen bereiken met jouw communicatie? Tweejaarlijks onderzoeken MediaravenMediawijs en WATWAT het digitale gedrag van kinderen uit de lagere school en jongeren uit het secundair onderwijs en bundelen hun resultaten in het onderzoeksrapport Apestaartjaren. Als marketeer kan je hier veel inzichten uit halen voor jouw online marketingstrategie. We zetten voor jou de belangrijkste conclusies op een rijtje!

💻 Wat gebruiken ze? 

Er zijn grote verschillen tussen de mediatoestellen die kinderen en jongeren gebruiken. Bij kinderen blijft de televisie het meest gebruikte toestel, gevolgd door de tablet. Ook andere mobiele toestellen zoals de laptop en de smartphone zijn in trek bij kinderen. Bij jongeren staat de smartphone op de eerste plaats: 93% van hen heeft een eigen smartphone. De tablet verliest aan belang bij jongeren, maar de televisie en de spelconsole zijn in het middelbaar nog steeds in trek. 

📱 Wat doen ze? 

Kinderen houden van filmpjes kijken, 88% van hen geeft aan dat ze hun tablet of smartphone hier voor gebruiken. Maar niet alleen kinderen zijn verknocht aan YouTube. Met 89% is het ook bij jongeren het meest gebruikte platform, gevolgd door Instagram met 86%. Beide leeftijdsgroepen zijn ook bezig met zelf content te maken. De helft van de kinderen geeft aan zelf video's, foto's en story's te maken, voornamelijk op TikTok. Jongeren gebruiken hun sociale media vooral om hun eigen identiteit te zoeken en grijpen hiervoor naar platformen zoals Instagram en Facebook, al kent die laatste een sterke daling in populariteit.  

44% van de kinderen zit op TikTok

Daarnaast is het zowel voor kinderen, als voor jongeren, zeer belangrijk om in contact te blijven met hun vrienden en vriendinnen. 5 op de 10 kinderen gebruiken hun mobiele apparaten dus om te chatten of bellen met hun omgeving Bij jongeren wordt dit sociaal contact nog belangrijker, al verkiezen ze voor hun verschillende contacten andere kanalen. Als ze met hun ouders communiceren verkiezen ze een gewone sms, maar als ze met hun vrienden praten gebeurt dat via WhatsApp, Instagram of Snapchat!

👩‍💻 Hoe kan ik jongeren bereiken? 

Om kinderen en jongeren te bereiken moet je weten waar je hen kan vinden. Om je hiermee op weg te helpen sluit het rapport af met een profielen van kinderen en jongeren, die als basis kunnen dienen om in dialoog te gaan met hen. 

Meer weten over de digitale leefwereld van kinderen en jongeren? Neem dan zeker eens een kijkje op de website van Apestaartjaren!

Meer lezen?

Met 3 nieuwe features biedt Instagram zo goed mogelijk ondersteuning tijdens de COVID-19 crisis. Hier lees je wat je er allemaal mee kan doen.

Vermijd escalatie, handel volgens de strategie en counter de crisis zo goed mogelijk. Hier lees je onze tips.

De zoektocht naar respondenten.

De Digimeter is gebaseerd op antwoorden van 2.754 respondenten. Imec riep onze hulp in om 3 specifieke doelgroepen aan te spreken die traditioneel minder vertegenwoordigd zijn in de resultaten: laaggeschoolden, senioren en studenten.

Please reload

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • Instagram - White Circle

Kempische Steenweg 303 bus 200

3500 Hasselt

2020 Blue Kangaroo BVBA

HR-logo-w.png

Met de steun van