• Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • Instagram - White Circle

Kempische Steenweg 303 bus 200

3500 Hasselt

2020 Blue Kangaroo BVBA

HR-logo-w.png

Met de steun van

8 tips voor meer Instagramvolgers

Lang leve de zoekfunctie.

Meer volgers op het Instagram account van je bedrijf, klinkt aanlokkelijk hé? Wanneer je (nog) geen advertentiebudget inzet, moet je rekenen op het organisch bereik van je pagina. Maar met een paar slimme trucjes kan je dat aantal flink laten stijgen! In dit artikel leggen we het belang van de Instagram zoekfunctie uit en hoe je daar als bedrijf concreet mee aan de slag gaat om je bereik te vergroten. Want volgers, die haal je gewoon waar ze zitten. Op Insta.

Instagram wordt steeds vaker gebruikt als zoekmachine om nieuwe merken, posts, hashtags en locaties te vinden. Of gewoonweg om inspiratie op te doen. Als bedrijf is het dan ook belangrijk om tussen de zoekresultaten te verschijnen - net zoals je bijvoorbeeld bij Google doet. Hoe je ontdekt wordt op Instagram? We zouden Blue Zoo niet zijn, als we daarvoor geen tips verzameld hebben. 
 

Zoeken op Instagram

De zoekfunctie maakt deel uit van de ‘explore’ pagina, die toegang geeft tot alle accounts op Instagram. Net zoals je via Google kan zoeken op bepaalde woorden of termen, kan je ook op Instagram zoeken in de balk bovenaan je scherm. Langs deze weg kan je bijvoorbeeld nieuwe accounts of hashtags ontdekken. Maar er is meer. Instagram geeft je zelfs een lijstje met suggesties van profielen die bij jou passen! 

 

Wanneer je een zoekopdracht ingeeft, worden de resultaten door Instagram slim opgedeeld in vier  verschillende categorieën: top resultaten, accounts, tags en plaatsen. Dit maakt het nog makkelijker om precies te vinden wat je zoekt. 

Zelfs Instagram TV (IGTV), heeft een eigen zoekfunctie. Om hier te kunnen zoeken, ga je naar het icoon van IGTV en klikt daar op het vergrootglas aan de bovenkant van je scherm. 

Maar hoe weet Instagram wat weer te geven in de zoekresultaten? Hoe wordt de volgorde bepaald en hoe ben je zeker dat je bovenaan verschijnt? Lees verder en ontdek het antwoord! 

 


 
Net als zoekmachines zoals Google, ‘leest’ Instagram de verschillende profielen en leert zo welke profielen wanneer weergegeven moeten worden in de zoekresultaten. 

Volgens Instagram zijn de zoekresultaten gebaseerd op verschillende factoren, zoals de profielen die je volgt, de mensen met wie je een connectie hebt en de foto’s en video’s die je liket. Je volledige gedrag op Instagram wordt mee in rekening genomen: dus niet enkel je eigen activiteiten, maar ook wie jouw foto’s liket en de pagina’s waar je volgers het meest interactie mee hebben. Zo probeert het algoritme niet gewoon een reeks resultaten te tonen, maar juist die resultaten die het best bij jouw persoonlijke voorkeur aansluiten. 

Om je volgersaantal uit te breiden en ontdekt te worden via Instagram, is het dan ook belangrijk om je Instagramprofiel op punt te stellen en vindbaar te maken. Net zoals je je bedrijfswebsite optimaliseert met SEO en keywords, moet ook je Instagram een soort makkelijk te vinden ‘homepage’ worden. Hoe je dat doet? Met onze tips natuurlijk! 

Hoe werkt Instagram eigenlijk?

De eerste stap om ontdekt te worden via de zoekfunctie van Instagram, is het optimaliseren van je naam. Het “naam gedeelte” van je Instagram bio is volledig aanpasbaar en staat los van de naam van je profiel. Instagram zoekt onder andere op basis van de informatie in dit gedeelte van je profiel. Het is dus belangrijk om daar die woorden te gebruiken die tonen wie of wat je bedrijf is of doet. Wanneer mensen dan zoeken op die bepaalde woorden, is de kans groter dat je bovenaan komt te staan in de zoekresultaten. 

De naam van Cîme Skincare is bijvoorbeeld "Natural & Organic Skincare". Dit maakt meteen duidelijk waar Cîme voor staat: natuurlijke en organische verzorgingsproducten. 

Tip 1: Gebruik keywords in je naam

Tip 2: Zet hashtags en keywords in je bio

Net zoals het “naam gedeelte”, moet ook je bio perfect afgestemd zijn op wie je bent en wat je bedrijf doet. Dit kan je doen door relevante keywords te gebruiken. Een andere mogelijkheid is het toevoegen van relevante en klikbare hashtags. Op die manier kom je niet enkel terecht in de ‘account zoekresultaten’, maar verschijn je ook tussen de resultaten in de categorie hashtags. 

 

Bezoekers van je Instagramprofiel gaan nu veel sneller weten waar jouw bedrijf voor staat en Instagram weet wanneer het je moeten laten verschijnen in de zoekresultaten. Twee vliegen in één klap dus! 

Wanneer we kijken naar Cîme Skincare, zien we dat zij volgende hashtags en keywords gebruiken: 'certified natural & organic skincare' - 'cruelty-free' - 'himalayan superfood' - '#CIMEskincare'

Tip 3: Locatietags zijn je vriend

Zowel bij on page posts als bij stories gebruik je het best een locatie tag. Wanneer iemand dan op Instagram zoekt naar een bepaalde locatie, is de kans groter dat jouw post ergens bovenaan in de zoekresultaten verschijnt. Hierdoor zullen meer mensen jouw bericht te zien krijgen, wat zorgt voor meer likes en potentiële volgers! 

In de zoekresultaten voor een bepaalde locatie, zijn ook de Instagram stories terug te vinden met die locatietag. Hiervoor klik je op de locatie in de resultatenlijst en nadien op de ‘stories knop’, bovenaan de pagina. 

Als je dus zowel nieuwe viewers als nieuwe volgers wil aanspreken met je stories, helpt het taggen van je locatie om hogerop te verschijnen in de zoekresultaten. Zeker het proberen waard dus! 
 

Tip 4: En hashtags ook!

Naast locatietags zijn ook hashtags super belangrijk om vindbaar te zijn op Instagram. Een post met minstens één hashtag krijgt gemiddeld 12,6% meer engagement dan eentje zonder. En ook om tussen de zoekresultaten te verschijnen, kunnen hashtags het verschil maken. Wanneer iemand zoekt op een bepaalde hashtag, kom je immers terecht in de resultaten onder ‘tag’ én onder ‘top’. De kansen om ontdekt te worden verdubbelen dus! 

 

Net als bij de locatie tags, kan je ook de Instagram stories raadplegen waarin een bepaalde hashtag gebruikt wordt. Hiervoor klik je op de hashtag in de resultatenlijst en nadien op de ‘stories knop’, bovenaan de pagina. 

 

Zeker wanneer je een ‘branded hashtag’ hebt voor je bedrijf, is het nuttig om deze te gebruiken in al je posts en stories. Wanneer iemand dan zoekt naar die bepaalde hashtag, komen zowel al jouw berichten als die van iedereen die je hashtag al gebruikte in de resultaten te staan. Zo krijgt de persoon die op zoek ging een heel duidelijk en breed beeld van jouw merk. 

Tip: wanneer je een nieuwe branded hashtag voor jouw bedrijf wil introduceren, probeer dan een combinatie te maken van én een relevant keyword én je bedrijfsnaam.

Tip 5: Maak van je bedrijf een locatie

Als je bedrijf een fysieke locatie heeft, kan je hieraan een locatie tag koppelen. Op die manier kunnen klanten (en jijzelf) die locatie toevoegen aan hun posts, wat je merk veel meer visibiliteit geeft. Wanneer mensen gaan zoeken op
locatie, kan je winkel/kantoor/horeca zaak/… verschijnen tussen de zoekresultaten onder de categorie ‘plaatsen’.

Zo krijgen ze zowel je Instagram profiel te zien, als de locatie waar ze je ‘in real life’ kunnen vinden. Bovendien toont Instagram ook andere relevante informatie in de zoekresultaten, zoals je exacte locatie op de kaart, openingsuren en contactgegevens.

Om je eigen locatie tag in te stellen, ga je naar de bedrijfsinstellingenpagina van je Facebook Business pagina om je bedrijfsadres aan te passen. Hiervoor heb je zowel een Facebook Business Pagina, als een Instagram Business profiel nodig. 
 

Tip 6: Maak werk van je videotitels en beschrijving op IGTV

Instagram TV lijkt een blijver, dus als je nog niet op de kar gesprongen bent: haast je! Ook in dit gedeelte van Instagram is er een uitgebreide zoekfunctie. Wat hier belangrijk is om herkend te worden door het algoritme? De titels van je video’s en de beschrijving ervan. 

Om te beginnen heb je een duidelijke maar beknopte titel nodig voor je video, met een aantal sprekende keywords. In de beschrijving van je video’s kan je tekst en klikbare URL’s toevoegen, waardoor Instagram beter kan inschatten waarover je video gaat en wanneer die te tonen aan potentiële kijkers en volgers.

Tip 7: Volg gelijkaardige merken en val op

Instagram weet alles: wie je volgt, wat je leuk vindt, met wie je een connectie hebt,... En over je volgers weten ze net hetzelfde! Al deze informatie wordt gebundeld en gebruikt om te voorspellen welke profielen het best bij jouw interesses aansluiten. Deze komen dan tevoorschijn bij ‘voorgesteld’ of ‘omdat je xxx volgt’ wanneer je iets opzoekt. 

Dus wanneer je als bedrijf in deze lijst wilt verschijnen bij felbegeerde volgers, is het belangrijk dat je gelijkaardige merken of influencers volgt en interactie hebt met hun posts. Dit kan via een samenwerking, influencer marketing voor je merk of gewoon door je enthousiasme te laten merken voor brands die je leuk vindt. 

 

Hoe sterkere relaties je kan uitbouwen met andere Instagramprofielen, hoe beter. Hierdoor weet Instagram dat je het merk kent en leuk vindt, waardoor iedereen die geïnteresseerd is in dat profiel, ook enthousiast kan zijn over dat van jou!  

Tip 8: Verwijder je zoekgeschiedenis

Wanneer je aan de slag gaat met je Instagramstrategie, kan het nuttig zijn om te starten vanuit een blanco blad. Dit wil zeggen: met een lege zoekgeschiedenis. Hoewel dit je niet meer volgers gaat opleveren, krijg je wel een duidelijker beeld van wie Instagram je aanraadt om te volgen. En als je dan even verder denkt… Helpt dit jou dus ook  om te voorspellen in welke zoekresultaten jij terecht zal komen! 

 

Om je zoekgeschiedenis te wissen, ga je naar je naar je profielinstellingen (via de drie lijntjes rechts bovenaan) en klikt op instellingen (onderaan). Daarna klik je op beveiliging. Onderaan vind je nu de optie ‘zoekgeschiedenis wissen’. 

Als je bovenop je bedrijfsaccount ook nog  een privé account hebt, kan je de instellingen van je pagina als keyswords en naam eens uittesten. Ga eens op zoek naar je eigen bedrijf. Ben je vindbaar? Of is er toch nog werk aan de winkel? 

 

Je gaat merken dat je inspanningen lonen! Hoe meer je in de zoekresultaten verschijnt, hoe meer engagement je posts zullen halen. En voor je het weet, is het nieuwe publiek dat je bereikt, een bende heel trouwe volgers!

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon