Op zomerkamp met de bengels of met de fiets de Mon Ventoux op: SPORTA doet je bewegen! Ook heel wat social media resultaten tonen zich van hun sportiefste kant dankzij het straffe marketingteam. Hier zijn 7 handige lessen uit onze opleiding Facebook Advertising, die ook jouw social media communicatie zullen versterken.

1. Don’t panic, it’s organic. 🥑

Het zou een mooie headline zijn voor avocado's, maar in Facebook laat je die focus op puur organische content toch best los.

Geen betaalde content = 

  • verwaarloosbaar bereik 

  • geen keuze in welke je doelgroep je bereikt

  • weinig tot geen inzicht in wie je wél hebt bereikt 

  • je kan je opmaak niet bepalen (denk aan een link preview)

  • … 

2. Vermijd de boostknop. 🚀

Je kan een bericht op Facebook een “boost” geven of je kan het effectief adverteren. Boosten wilt zeggen dat je er op een zeer laagdrempelige (snelle) manier een budget achter een bericht plaatst voor meer bereik. Een betere, nauwkeurigere optie, is adverteren via Ad Manager (in Facebook Business Manager). 

Via een campagne in Ad Manager adverteer je veel uitgebreider: 

  • content uitbreiden in page vs dark 

  • content opmaken in link previews, carrousels, instant experiences… 

  • retargeting via de Facebook Pixel 

  • de targetingopties zijn véél uitgebreider 

  • custom en lookalike audiences 

  • conversiemetingen voor een duidelijke funnel

  • … 

De boostknop is makkelijk, geven we toe. Maar echte performance ga je er niet vinden.

3. Fuck likes. 🚫

Page likes, voor alle duidelijkheid. Je zal het ons vaak horen zeggen: staar je niet blind op het aantal pagina vind-ik-leuks. Je bereikt via je advertenties duizenden mensen, gericht, ongeacht het aantal vind-ik-leuks. 

 

However… In één geval zijn je vind-ik-leuks wél bruikbaar in advertising. Je kan namelijk adverteren naar de personen die je pagina leuk vinden of vrienden van hen. Als je meer dan 10.000 page likes hebt, zoals Sporta Kampen is dit een goede manier om bijvoorbeeld het nieuwe aanbod aan te kondigen aan je huidige, reeds geïnteresseerde community.

4. Wanneer is een CPC echt te hoog? 💸

Wat is je campagnedoel? Wil je iets verkopen of wil je meer bekendheid? Daarin zit al meteen een heel groot verschil in de bepaling of een cost-per-click te duur is. 

 

Stel: je wilt voor het aankomende event de tickets via Facebook verkopen. Dit aankoopproces vindt plaats op de website. Jouw doel is op dat moment om zo kostenefficiënt mogelijk, zo veel mogelijk tickets te verkopen. De parameter die dan moet schitteren, is de CPA (cost per acquisition, zo laag mogelijk). 

 

➡️ De CPC is goed, maar geen verkoop? 

Klopt de doelgroep? Spreekt het advertentie-opmaak de doelgroep aan? De kliks die je verzamelt, zijn wellicht niet relevant. 

 

➡️ De CPC is te hoog en geen verkoop? 

Je vist wellicht in de verkeerde vijver. Pas je doelgroep aan, zodat dit beter aansluit bij je voorgaande klanten, community… 

 

➡️ De CPC ligt zeer hoog, maar toch verkoop? 

Het is zeker mogelijk dat je met een relatief dure klik alsnog verkoop weet te realiseren. In dat geval ben je waarschijnlijk in een zeer specifieke doelgroep aan het adverteren, die wel relevant is. Vervolgens moet je afvragen: weegt de CPA op tegen die hoge CPC? Is onze CPA nog steeds goed in functie van de campagne en totale kost van de tickets/het evenement?

5. Door de bomen het bos wel nog zien 🌳

Targetingopties in Facebook Advertising zijn zeer uitgebreid. Hoe moet je dan nog weten wat en hoe? 

 

Heb je ooit al eens op de drie puntjes in een Facebook Advertentie geklikt? Hiermee kan je zien waarom je de advertentie te zien krijgt. Ideaal om zo nu en dan eens inspiratie op te doen. Geloof ons, je komt er de zotste dingen tegen…

6. Mealpreppen, maar dan op social. 💁🏻‍♂️

Bereid je voor! Er is niks zo belangrijk als een grondige strategie en voorbereiding. Maak een contentplan en focus op hetgeen je wilt bereiken. Werk daar stap voor stap naar toe en vermijd stress. 

 

Dit geldt ook voor het opmaken van advertenties in Facebook Ad manager. Plan alle advertenties tijdig in. Facebook bepaalt namelijk of je advertentie conform het beleid is. Meestal gaat dit redelijk vlot, maar houd in je achterhoofd dat dit soms langer dan 24u kan duren. Eerder start je campagne niet (en loopt de planning in de soep). Goed op tijd plannen dus. 

7. Volg continu op. 🤙🏻

Performance zit ook in leren en optimaliseren. Houd je advertenties sterk in ‘t oog. Leveren ze niks op? Aanpassen. Zijn ze te duur? Aanpassen. Blijft het hanky panky? Zet de advertentie stop en probeer iets anders. 

 

Onthoud hierbij heel goed: een slechte campagne is ook een learning. Zo weet je de volgende keer wat je absoluut niet moet doen. Rapportering is daarom net zo belangrijk als strategie.

Bedankt aan Bart Vandegaer, Marketing & PR-manager SPORTA en Nicolas Kolenberg, Social Media Manager SPORTA, voor het vertrouwen in Blue Zoo. Keep up the good work!

Volg ons voor al onze updates.
#BlueZooSocialMedia

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • Instagram - White Circle

Kempische Steenweg 303 bus 200

3500 Hasselt

2020 Blue Zoo BV

HR-logo-w.png

Met de steun van